Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
MarcusJ skrev:Elvärmare av kontakttyp är i stort sett värdelösa. Värmen som överförs till blocket och in i kylvätskan är försumbar, det är en usel uppvärmningsprincip!
Kan bara instämma. Den dåliga värmeöverföringen tillsammans med den låga effekten innebär också att den uppvärmningstid som krävs för att alls få någon värme blir mycket lång. Det innebär förstås i sin tur ytterligare energiförluster eftersom motorn hela tiden kyls av omgivande luft. Hög effekt plus bra värmeöverföring är vad man vill ha med tanke på såväl bekvämligheten som det dåliga miljösamvetet.
av KnotVillage
andersuw skrev:
KnotVillage skrev:Tänkte koppla en vatten tempmätare ovh undrar om man får rätt värde om man kopplar den där motorvärmaren sitter, före oljekylaren. Vid sumpen. Borde ju visa typ 90 där oxå.
För vilket ändamål behöver du mätaren? Beroende på vad ditt behov egentligen är kan ju en enklare och billigare lösning vara en ELM327 med Bluetooth eller WiFi i OBD-uttaget. Då kan du sedan läsa av bilens ordinarie tempmätare på din smartphone.

Har både ELM, Vida och Autocom men jag saknar iallafall på något vis mätaren. (Monterade även laddtrycksmätare efter chippningen men det är en annan diskussion.)

Enligt Calix är deras värmare en slangvärmare med självcirkulation, därför måste värmaren sitta efter kylaren då värmen stiger som bekant. Frågan är bara var vattnet kommer från före kylaren, kommer jag får riktigt värden där. Tittar man på termostaten sitter den precis i början av blocket i framkant, har väl något att göra med att det är en diesel, dom brukar ju sitta högst upp.

Någon som vet var vattnet kommer ifrån innan kylaren eller spelar det ingen roll?
av andersuw
KnotVillage skrev:Har både ELM, Vida och Autocom men jag saknar iallafall på något vis mätaren.
Förstår det. Kan inte förstå vad Volvo tänkte på när de tog bort dem. Även om de strävade efter att minimera instrumenteringen kunde de ju åtminstone ha kostat på sig temperaturindikation i form av ett par siffror istället för vanlig mätare med visarnål.
av Rådlös
Jag kan väl tillägga om någon undrar, att den fabriksmonterade värmaren är en "riktig" insticksvärmare så som motorvärmare var från början, på min V70 2.0F. Ingen anliggningsvärmare här inte.

Jag har själv hört muntliga hypoteser till varför det skulle vara så måttlig effekt på värmaren. Eftersom värmaren sitter ganska nära tempgivarna, så vill man inte "riskera" att motorvärmaren värmer för mycket i närheten av tempgivarna och då lurar styrsystemet med fel värden. Strax efter att motorn börjar snurra kan det ju komma en riktig kalldusch med ouppvärmt vatten om man har en högeffektiv värmare som kanske har värmt upp till 60 - 70°C. Då får styrsystemet "fnatt". Med den lågeffektvärmaren som sitter där nu blir ju risken minimal, 30°C.
Så har jag hört muntligt, men vet inte exakt.
Man kan även tillägga att SAAB BioPower hade valfritt elvärmare eller bränsledriven värmare. Det valde man när man beställde bilen. Om hypotesen håller som i SAAB's fall så är ju den bränsledrivna värmaren så mycket mer effektiv att det mesta är tillräckligt varmt. Så några felvisande tempgivare skulle i så fall vara tämligen otänkbara i det läget. Volvo hade bara elvärmare i F-motorerna.
Man kan passa på att uppmana dom som eventuellt är spekulanter på en F-modell, se till att anslutningskabeln finns med när (och om) ni köper bilen. Kabeln ingår från början och tillhör bilen.
av andersuw
Rådlös skrev:Jag har själv hört muntliga hypoteser till varför det skulle vara så måttlig effekt på värmaren. Eftersom värmaren sitter ganska nära tempgivarna, så vill man inte "riskera" att motorvärmaren värmer för mycket i närheten av tempgivarna och då lurar styrsystemet med fel värden. Strax efter att motorn börjar snurra kan det ju komma en riktig kalldusch med ouppvärmt vatten om man har en högeffektiv värmare som kanske har värmt upp till 60 - 70°C. Då får styrsystemet "fnatt". Med den lågeffektvärmaren som sitter där nu blir ju risken minimal, 30°C.
Så har jag hört muntligt, men vet inte exakt.
Man kan även tillägga att SAAB BioPower hade valfritt elvärmare eller bränsledriven värmare. Det valde man när man beställde bilen. Om hypotesen håller som i SAAB's fall så är ju den bränsledrivna värmaren så mycket mer effektiv att det mesta är tillräckligt varmt. Så några felvisande tempgivare skulle i så fall vara tämligen otänkbara i det läget. Volvo hade bara elvärmare i F-motorerna.
Man kan passa på att uppmana dom som eventuellt är spekulanter på en F-modell, se till att anslutningskabeln finns med när (och om) ni köper bilen. Kabeln ingår från början och tillhör bilen.
På bränsledriven värmare undviker man väl risken för att styrsystemet blir lurat eller andra problem med ojämn värmespridning genom att kylvätskan pumpas runt av den särskilda pump som hör till värmaren. Något motsvarande finns väl inte till elmotorvärmare, slangvärmare (åtminstone vissa) undantagna. Så snart man har ett system där kylvätskan pumpas runt kan man ju också värma kupén via motorn som man gör med bränsledriven värmare. Men då fordras naturligtvis att värmaren är integrerad med bilens styrsystem vilket förstås är en dyrare och mer komplicerad lösning.
av Rådlös
Jag kan tillägga att jag har räknat fram effekten på min fabriksmonterade värmare. Jag Ohmmätte i kabelanslutningen. P = U-kvadrat / R gav 417 Watt. Något udda tal så man kanske skall räkna med lite spridning på toleranserna från bil till bil. Men ta det som ett riktvärde.

Hursomhelst, numera finns det en vetenskaplig avhandling som lovordar motorvärmare: http://www.forskning.se/2016/03/10/moto ... sekonomin/
Sidan är en sorts "löpsedel" för Sveriges universitet och högskolor. Så det borde vara kloka ord som sägs där?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:Jag kan tillägga att jag har räknat fram effekten på min fabriksmonterade värmare. Jag Ohmmätte i kabelanslutningen. P = U-kvadrat / R gav 417 Watt. Något udda tal så man kanske skall räkna med lite spridning på toleranserna från bil till bil. Men ta det som ett riktvärde.

Hursomhelst, numera finns det en vetenskaplig avhandling som lovordar motorvärmare: http://www.forskning.se/2016/03/10/moto ... sekonomin/
Sidan är en sorts "löpsedel" för Sveriges universitet och högskolor. Så det borde vara kloka ord som sägs där?
Funkar inte bra alls ...... Du ohm-mäter på en värmeslinga som är kall och har lägre resistans, så fort den värms upp ökar resistansen. (Prova din mätning på en glödlampa och kolla vad din uträkning get :-)

Mycket bättre att prova med en effektmätare, finns från Jula/Biltema för 99 kr.
av KnotVillage
Har nu kollat med Calix, värmaren sitter efter oljekylaren. Värmaren har självcirkulation. Kommer vattnet till kylaren direkt från vattenkylaren är det kanske ingen bra placeing att sätta den före. Blir det helt galet att sätta den efter. Blir inte klok av bilderna mer än att enligt Calix så stiger vattnet fån värmaren upp i blocket.

http://www.calix.se/-file/505128A4312E5 ... 6/M103.pdf
Användarvisningsbild
av apersson850
En motorvärmare blir inte lika varm som en glödlampa. Skulle den bli det varar det i alla fall inte speciellt länge. Så som riktvärde kan kallresistansen duga.

När de började med anliggningsvärmarna var ett av argumenten hållbarheten. Som alla andra elpatroner har insticksvärmarna egenheten att korrodera med tiden, där de sitter och kokar vatten, med isolationsfel som följd. Anliggningsvärmarna värmde bara en aluminiumkloss, och höll ofta bilen ut. Men att det gör mer nytta att värma själva vattnet än burken det är i, det säger ju sig självt. Dock är det ändå stor skillnad på att dra igång en motor som är kanske -15°C, jämfört med en som är på +25°C.

Det är ju rätt självklart att en anledning till att motorvärmarna nöjer sig med runt 500W är att de ofta kombineras med kupévärmare, som i sin tur ofta har ett högeffektläge på 1200-1500 W. Ett vanligt vägguttag är inte lämpligt till höga belastningar under längre tid, även om man kan plocka ut 3 kW ungefär.
av KnotVillage
Jag sa alltså inte montera motorvärmare, bara placera givaren där den sitter. Har en dieselvärmare på 5kw. Kan det vara så att vattnet till oljekylaren kommer från blocket och går sen in i blocket igen. Oljan blir ju varmare än 90 grader så kan kylvattnet hålla det runt 90 är det bättre.

Så vad tror ni, före eller efter oljekylaren eller har det ingen betydelse, det hänger ju lite på var vattnet till olja kommer ifrån eller det kanske inte heller spelar någon roll?

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]