Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BGA skrev:Lucif3r . Ditt första svar var väl inte genomtänkt. Tillverkarna gör ju ständigt ändringar. I bästa fall följer de årsmodellerna, men en del ändrar ju månadsvis (VW). En del (Volvo) vet ju inte ens vad dom stoppat i bilen vid monteringen (t.ex. styrväxeln på en del Volvo som kan ha tre olika fabrikat och slangar o rör passar inte mellan fabrikaten). Toyota kör ju med Kaizen = ständiga förbättringar, så hur reservdelsfolket klarar av det har vi ingen aning om.

Om motorn ändras så byter den betäckning, t ex som B5244S/S2 - exakt samma motor, men olika prestanda pga. mjukvaran, och därmed olika betäckningar. Samma sak på rödblockarna B230FK/B230FT(95-), samma motor men olika laddtryck, och därmed olika betäckningar.
Nope du behöver inte byta ECU om du tar en motor som har 170hk B5244S exakt ingenting skiljer mellan B5244S och B5244S2 endast mjukvara skiljer som bara begär en viss % öppning av gasspjället på 140hk motorn. Förslagsvis så är det ju bäst att ta en av dessa motorerna från en bil i intervallen 99-00 då ska det inte vara några som helst bekymmer för dig :)
Efter att Googlat en halv dag förstår jag att det är lättast att lyfta motor med växellåda uppåt, men måste man vinkla paketet så att framändan är högst? Behöver man en lyftbalk (vet inte vad den heter) där man kan flytta lyftpunkten och därmed äandra paketets lutning?
När jag skall plocka motor ur en bil på skroten är det väl låttast att lossa subframen och låta hela paketet gå ner i backen ock sen dra fram det för att lossa motorn?
BGA skrev:Efter att Googlat en halv dag förstår jag att det är lättast att lyfta motor med växellåda uppåt, men måste man vinkla paketet så att framändan är högst? Behöver man en lyftbalk (vet inte vad den heter) där man kan flytta lyftpunkten och därmed äandra paketets lutning?
När jag skall plocka motor ur en bil på skroten är det väl låttast att lossa subframen och låta hela paketet gå ner i backen ock sen dra fram det för att lossa motorn?
Ja du behöver en lyftbalk där du kan förskjuta viken och vinkla ner änden med växellådan om man ska ta det uppåt.
Jag tog motorn neråt när jag bytte på min 850, men den gången hade jag tillgång till lyft och då är det en jäkla skillnad.
Tidsåtgången tror jag egentligen inte skiljer så mycket, vill minnas jag hade 8-9h effektiv tid på bytet den gången.
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2054.html
Jag tog motorn och växellådan uppifrån detta var länge sedan men vad jag minns så hade jag ingen viktfördelare eller vad dom kallas utan jag spände en kätting runt motorn och tyngden från växellådan gjorde så att motorn gick upp och sen tillbaka ner i en ok vinkel.
Som hemmamek är det lättast uppifrån. Har man därimot tillgång till lyft är det fasen så mycket enklare att ta den underifrån, då man inte behöver rycka ur drivaxlarna osv.
Bilen är ju byggd för att motorn "ska" tas underifrån. Främst för att det går mycket snabbare i fabriktionen att bara sänka ner karossen på ett färdigt motorpaket med styrning osv, än att sätta i motorn separat och sen montera drivaxlar, hjulnav osv osv.
Lucifer: Du måste kolla din "auto correct" :D -"Betäckning" är när mamma och pappa panda (exempelvis) visar hur mycket dom tycker om varandra. "B5244S" är en beteckning.

Edit: Jag är lite trött, det är möjligt att jagrullar.se inte är lika roligt som jag tycker just nu.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]