Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:Japp det måste du. Är tändstiften nyligen bytt? Var det en typ klar blå gnista som blev på tändstiftet eller var den mer gulaktig?
Den var klarblå.

Suck. Då måste jag verkligen bort med exakt allt igen.
Då måste jag byta packboxar och limma kåpan på nytt. Nya topplocks skruvar. Nya ventilpackboxar. Ny topplock stats.

Ja. Allt nytt.
Börja med ett kompressions prov har inte Biltema en kompressionsprovare för ett överkomligt pris?

Innan du börjar att riva så skulle du kunna byta plats på spridaren på den cylindern som inte går till en annan cylinder som går då utesluter du ifall det är något fel på spridaren.

Jag tycker det låter konstigt att du skulle ha krökt en ventil med enbart att sätta på ventilkåpan ventilerna är rätt hårda.
Eftersom stiftet var blött så borde ju spridaren fungera. Hör du att motorn går oregelbundet tungt (typ som att den vid en viss cylinders kompressionstakt roterar snabbare) när du kör på startmotorn? I så fall tyder det på ojämn kompression.
När jag tog bort kamaxlarna så rörde jag inte vevaxeln något. Men när jag satte tillbaka kamaxlarna så var det nästan som samma position sedan förrut. Men tror du det kan hända att jag kan ha knäckt en ventil när jag pressade ned ventilkåpan med hemmagjorda verktyget från Haynes?

Haynes säger inget om att när man monterar dit kamaxlarna så ska dem ha en viss position.

Lambdasonden lyser inte.
SubMarine skrev:Eftersom stiftet var blött så borde ju spridaren fungera. Hör du att motorn går oregelbundet tungt (typ som att den vid en viss cylinders kompressionstakt roterar snabbare) när du kör på startmotorn? I så fall tyder det på ojämn kompression.
Nej. Motorn går exakt som jag tar bort tändhatten eller ha kvar den på cylindern som har svart blött tändstift.
Volvo742 skrev:Haynes säger inget om att när man monterar dit kamaxlarna så ska dem ha en viss position.
Normalt sett använder man kamaxeltolkarna + ett vinkeljärn med två hål i i andra änden av axlarna och fixerar dom mot kamkåpan. Då står kammarna både rätt och är fastsäkrade. Sen lägger man försiktigt på ventilkåpan, skruvar i tvingarna i tändstiftshålen, och spänner dom i takt så kamkåpan går spikrakt ned.

Och eftersom det är kammarna som trycker ner ventilerna, så om kammarna inte stod rätt i förhållande till veven/kolvarna så finns det en möjlighet att du tvingade ner en kamaxel med tillhörande ventil i en kolv.
Det tror jag också. Nu har jag en kamaxeltolk så det är bara att göra om och göra rätt.

Ska jag byta packboxar igen? Dem har gått ca 10 mil.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]