Rådlös skrev:Man tror att en motorvärmare för bilar måste ge bastutemperaturer, medan det bara ger som en varm sommardag. I och för sig inte så illa om man tänker på att en varm sommardag är inga starthinder för en bilmotor. Det finns säkert förklaring på varför Volvo har lagt sig så lågt på effekten i motorvärmaren. Men någon annan som vet mer kanske kan reda ut det.
Det är nu 20 år sedan jag slutade tro att elmotorvärmare, i vart fall kontaktvärmare, ger mer än en fisljummen motor och då bara efter avsevärd inkopplingstid. Jag var rätt besviken efter att ha låtit montera en sådan i min 855 -94. Möjligen fungerar slang- eller insticksvärmare lite bättre. Men ett grundproblem är att en elmotorvärmare inte ger mer än ca 500 W. Det räcker inte för att få upp temperaturen särskilt högt eller särskilt fort. En bränsledriven värmare är en helt annan femma. Dessa ger en effekt på runt 5 kW och börjar med att enbart värma motorn innan de låter en del av värmen gå vidare in i kupén. Då blir det varmt, inte bara ljummet, och blir det rätt fort.
Exakt vad skälet till den låga effekten på elmotorvärmare är gör jag inte anspråk på att veta. Men min gissning är att det har med elstolparnas dimensionering plus behovet av kupévärmare att göra. Elstolparna ger vanligen 10 A, d.v.s. drygt 2 kW totalt. Och vill man ha en kupévärmare på runt 1500 W inkopplad blir det bara runt 500 W kvar till motorvärmaren.