Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
#1058049
När jag vrider ratten så tjuter det så hela kvarteret vaknar. Kan man smörja upp remmen eller måste den bytas, och framför allt. VAR sitter den? ??:-/
av sicnarf
#1058084
Är det servo remmen som tjuter? Den sitter i motorrummet ju! Men det kanske är själva servot som tjuter. Då får du byta servooljan.
av frankiboy
#1058117
sicnarf skrev:Är det servo remmen som tjuter? Den sitter i motorrummet ju! Men det kanske är själva servot som tjuter. Då får du byta servooljan.

Tack för svar men skall servooljan bytas? Jag trodde bara att man skulle fylla på utan att byta! ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1058126
Skriker det alltid när du svänger eller är det bara i ytterlägena? Alltså när det inte går att vrida på ratten mer. I ytterlägena är det en "returventil" som öppnar och det "skriker" lite mer, eler mindre.

Mvh
Lennart
av frankiboy
#1058130
lennarte skrev:Skriker det alltid när du svänger eller är det bara i ytterlägena? Alltså när det inte går att vrida på ratten mer. I ytterlägena är det en "returventil" som öppnar och det "skriker" lite mer, eler mindre.

Mvh
Lennart
Innan skrek den bara i ytterlägena men nu är det hela tiden så man får ta i med kung och fosterland för att fickparkera och det låter för hemskt. Är det lönt att testa CRC Belt grip/Remsprej? Oljan till servon ska väl inte bytas utan bara påfyllas? Om det är servopumpen så kanske det är lika bra att sälja bilen eller?

Mvh
Frank
av NilsO
#1058187
Om det är det där klassiska skrikande ljudet så är det remmen. Om den inte är väldigt slak så hjälper det inte att spänna den, utan den måste bytas ut. Risken är annars bara att man spänner och spänner tills servopumpens fäste blir snett. En ny rem skriker inte även om den bara är ganska löst spänd, men en sliten rem kan man spänna hur mycket som helst utan att det hjälper. Servot är normalt helt tyst, hur mycket man än vrider på ratten, också i ändlägena.

På 940 är det oftast samma rem som driver vattenpumpen, alltså den bakersta remmen (bakerst som i bilens färdriktning). För att kunna byta den måste man först ta bort generatorremmen och remmen till AC-kompressorn (om bilen har det), men det är inte särskilt besvärligt.

Remmar finns ju på många ställen, jag tycker t ex Biltemas remmar verkar hålla bra, och de är billiga. Den som kallas 9.5 x 1025 passar bra.

Om man behöver fylla på servoolja så finns det en läcka.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]