Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla tips. Nu har jag varit och hissat upp den och känt och klämt lite mer och sett att det är ett glapp som tycks vara styrväxeln. När jag vickar på hjulet med kvart i tre greppet så är det inget glapp i styrleden utan glappet går in i styrväxeln. Ytterst lite glapp men det är dit som jag lyckas lokalisera glappet. Vet dock inte om det kanske ändras om man startar bilen och styrsystemet blir trycksatt? Framdäcken var också lite mer slitna på mitten vilket tyder på för mycket luft men vet inte om det skulle påverka så mycket på själva körupplevelsen.
ciparn skrev:Tack för alla tips. Nu har jag varit och hissat upp den och känt och klämt lite mer och sett att det är ett glapp som tycks vara styrväxeln. När jag vickar på hjulet med kvart i tre greppet så är det inget glapp i styrleden utan glappet går in i styrväxeln. Ytterst lite glapp men det är dit som jag lyckas lokalisera glappet. Vet dock inte om det kanske ändras om man startar bilen och styrsystemet blir trycksatt? Framdäcken var också lite mer slitna på mitten vilket tyder på för mycket luft men vet inte om det skulle påverka så mycket på själva körupplevelsen.
Vad kör du för däck?
av rid54
Ett "ytterst litet" glapp i styrväxeln skulle jag inte tro är grundproblemet till att den är spårkänslig och vinglar. Är det såpass glappt borde det vara svårt att hålla rak kurs på en fin (ospårig) väg och man borde kunna märka dödgång i ratten. Däremot låter det som det är risk att du har fått toe-out i stället för toe-in, eller att vinkeln är utanför specifikationerna i alla fall :) En hjulvinkelkontroll kanske är bra innan det börjas bytas en massa saker.
Jag antog att du gjort en hjulinställning och inte fått ordning på styrningen, men så är inte fallet tydligen. Börja med en hjulinställning, skulle du ha något glapp i någon av styrlederna så går det inte att göra en hjulinställning och det säger de till om i så fall. Det som inte märks vid hjulinställningen är om lagret uppe på fjäderbenet glappar, då kommer hjulvinklarna att ändras hela tiden under körning.
Hej Ciparn!

Hittade du felet? Jag har precis samma fenomen i en V70 2.4d 2007. Jag har inte varit under bilen och letat glapp men jag kan i alla fall inte känna något tydligt glapp i ratten.

Fenomenet uppträder när man tar relativt kraftiga kurvor i lite fart, exempelvis större rondeller eller motorvägspåfarter. Vid vanlig körning känner jag inget skumt i styrningen. Jag har inte haft bilen så länge men kan inte se någon antydan till snedslitna däck.

Vore intressant att få feedback från dig eller någon annan med samma problem!

Med vänlig hälsning, Tobbe
Lånar tråden lite:

När jag kör i rondeller framförallt, eller svänger på liknande sätt i andra situationer så kan jag ibland känna att ratten "rycker" lite fram och tillbaka. Det handlar om några millimetrar, man kan säga att det påminner om att det skulle vara luft i servon.

Jag kör på helt standarddäck, 195/65 R15, Continental. Däcken har nu 4 mm i mönsterdjup, och jag kör med 2,5 kg i däcktryck. Däcken är jämt slitna, och inte snedslitna. Bilen har nu rullat 27350 mil, och det är en Volvo V70 2,4 D med automatlåda från 2006.

Kan detta bero på glapp i styrväxeln, trasig servopump eller vad kan det vara?

Mvh Ronnie
De övre fjäderbenslagren är bytta för något år sedan. Då byttes även stötdämparna fram. Hur oljan till servon är vet jag inte, får kolla den! Dock är bilen fullservad på Volvo och samma mekaniker sedan ny. Han har inte sagt något i alla fall.

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]