Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hooloowoo
#1057998
Hej,
Vill börja med att jag sökt, utan att hitta svar. :lol: :wink:

Kan man installera en LED-ramp på egen hand? Och få det att lira med helljusautomatiken. Eller måste man in och programmera ?
JAg har en XC60 D5 -15, med bixenon, adaptiva ljus, helljusautomatik och adaptiv farthållare + blis.. (Allt det där roliga som blir hopplöst dyrt när det slutar fungera) :lol:

Som jag tänker borde det gå att få ur strömming från signalen till helljusen, och när de släcks så släcks följdaktligen rampen. För isf kan man väl i utgångsläget följa monteringsanvisningen för extraljus som finns på tillbehörssidorna till Volvo ?

Tpfh,

BeO
av Lövet
#1058000
Det är inte helt enkelt det där. På vissa årsmodeller finns ingen separat helljussignal utan går tydligen tillsammans med andra signaler i samma kabel. Eller nåt. Jag är inte expert, men det finns trådar om just det.
#1058589
Mja, det var lite därför jag frågade. Hittar inga klara och tydliga svar på mina funderingar.
Även om många verkar ha varit där å grejat, så får man liksom inte nåt riktigt svar.
Är inte så skitsugen på att lämna in för en så "enkel" grej som extraljus.. Och det borde ju gå att lösa på ett enkelt sätt kan jag tycka..?
Användarvisningsbild
av amullo
#1058633
Beror lite på vilken LED ramp du skall ha.
Väljer du VisionX så finns det både färdiga "bolt-on" fästen och "click in" elhärva för bilen.

Jag valde en Viklight 20" 210W med ett vanligt relä och jag tjuvade strömmen som går till H9 helljuslampan. Busenkelt om man kopplat extraljus förr. Inga konstiga canbus eller ljusövervakare som plingade och jag använde ett helt vanligt OKQ8 relä för 39:-
Se bilder här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8#p1034678

Jag vill minnas att det inte är några problem med aktiva ljus på "våra" bilar eftersom de inte jobbar med utjusterat helljus på samma sätt som BMW osv som behåller helljuset på även vid möte. Våra bilar släcker väll åtminstone hjälplampan (H9) va? Då kan man koppla på den och saken är biff, precis som du indikerar.
Att mata relät med spänning var enkelt, jag valde att gå på en ledig plint i säkringsboxen och köra med hängsäkring, men andra tar tid på sig och kopplar in via ledig säkringshållare i säkringsboxen. Jag var lat.
Användarvisningsbild
av amullo
#1058634
Det du kan göra om du är seriös är ju att koppla in dig på vänster sida på kabeln till stift 5 grå/brun vid kontakten och dra in kabeln i kupen provisoriskt. Koppla/löd fast kabeln på en vanlig glöd 5w lampan och ge dig ut på en provtur och se om lampan släcks och tänds som du vill(glööm inte att lampan behöver jord. Fråga mig varför jag vet detta.. ?:-/
Kostar ju inget och då vet du också om du kommer att få felmedelande vid inkoppling av relä.
#1058741
amullo skrev:Jag vill minnas att det inte är några problem med aktiva ljus på "våra" bilar eftersom de inte jobbar med utjusterat helljus på samma sätt som BMW osv som behåller helljuset på även vid möte. Våra bilar släcker väll åtminstone hjälplampan (H9) va? Då kan man koppla på den och saken är biff, precis som du indikerar.
Nej, de senaste årsmodellerna i 60-serien har helljusautomatik där helljuset behålls på och där bara den del av ljusbilden släcks där bländningsrisk föreligger. Se här:



Så om man låter strömmen till helljusstrålkastaren styra extraljusen finns det risk för att man sätter automatiken ur spel och tvingas köra helt manuellt. Möjligen finns det någon inställning som gör att man kan få helljusautomatiken att fungera enligt den gamla modellen, så att helljuset slås av helt när bländningsrisk föreligger. Men det är ju inte bra det heller eftersom man då förlorar den fördel den förbättrade automatiken ger.
av Takido
#1058759
Jag har bara bytt ut original lampan 9 med bokstav framför glömt av vilken. Till xenon fungerar jätte bra slipper ramp som försämrar flödet genom kylaren. Ljus automatiken fungerar som de skall bara på vår MY16 xc60 den gamla MY14 hade samma lösning klart på 15 min och lätt att bygga åter.
Användarvisningsbild
av amullo
#1058844
Takido skrev:Jag har bara bytt ut original lampan 9 med bokstav framför glömt av vilken. Till xenon fungerar jätte bra slipper ramp som försämrar flödet genom kylaren. Ljus automatiken fungerar som de skall bara på vår MY16 xc60 den gamla MY14 hade samma lösning klart på 15 min och lätt att bygga åter.
Takido, menar du att du xenonkonverterat H9 insatsen? Går ju göra också naturligtvis.
Att det försämrade flödet i kyylrane skulle påverkas tror jag inte, speciellt på dieselmotorerna som ändå är riktigt effektiva. Ledramper från visionx är dessutom helbilsgodkända och godkända hos Volvo för alla klimat.
andersuw skrev:
amullo skrev:Jag vill minnas att det inte är några problem med aktiva ljus på "våra" bilar eftersom de inte jobbar med utjusterat helljus på samma sätt som BMW osv som behåller helljuset på även vid möte. Våra bilar släcker väll åtminstone hjälplampan (H9) va? Då kan man koppla på den och saken är biff, precis som du indikerar.
Nej, de senaste årsmodellerna i 60-serien har helljusautomatik där helljuset behålls på och där bara den del av ljusbilden släcks där bländningsrisk föreligger. Se här:

Så om man låter strömmen till helljusstrålkastaren styra extraljusen finns det risk för att man sätter automatiken ur spel och tvingas köra helt manuellt. Möjligen finns det någon inställning som gör att man kan få helljusautomatiken att fungera enligt den gamla modellen, så att helljuset slås av helt när bländningsrisk föreligger. Men det är ju inte bra det heller eftersom man då förlorar den fördel den förbättrade automatiken ger.
Är du säker på att bilen inte släcker H9 hjälplampan och bara använder xenonlampan i de situationerna??
Jag tror inte H9 insatsen är rörlig, dessutom saknar ju H9 lampan målad topp som man måste ha för halvljus applikationer (Se jämförelse med H11 som har målad topp för att eliminera bländing), vilket jag tycker borde innebära att den inte används vid ljusstyrningen.. Projektorerna ger mycket bättre kontroll över ljusbilden.

Se nedan. H9 kommer att blända mötande oavsett hur du vinklar insatsen
Bild
#1058999
amullo skrev:Är du säker på att bilen inte släcker H9 hjälplampan och bara använder xenonlampan i de situationerna?
Nej helt säker är jag inte eftersom jag inte själv haft tillfälle att detaljstudera systemet. Men när man läser om det, på nätet eller i instruktionsboken, sägs ingenting om att helljuset partiellt stängs av genom att halogenstrålkastaren släcks. Men TS själv eller någon annan här som har en faceliftbil med xenon och helljusautomatik kanske kan hjälpa oss reda ut hur det egentligen förhåller sig.
av Takido
#1059035
Hej jag konverterade de två H9 lamporna till helljuset som släcks först när man har aktivt ljus på bilen. 55w exenon lampor med samma temperatur som original bara borra ett 22mm hål i locket. När vi drar husvagn märktes de på bränsle förbrukning samt kylningen.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]