Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

D4 VEA är väl inte motorn som låter skönast direkt, men den går jävligt fint med den nya 8-vxl automaten.
Prestandan och förbrukningen är imponerande. Älskar hur min kickar in växlarna efter uppgraderingen med Polestar :D

Tycker den låter och går bättre än både bmw 520d och passat/audi med liknade motorer.
Sen låter alla 6/8:or bättre! :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Skumt,,, Jag tycker 5-cylindriga D5:an knappt hörs överhuvudtaget, och med 230 hk och 470 Nm med manuella lådan tycker jag den går som ett skott nu.
VolvoB20 skrev:Skumt,,, Jag tycker 5-cylindriga D5:an knappt hörs överhuvudtaget, och med 230 hk och 470 Nm med manuella lådan tycker jag den går som ett skott nu.
GDM-Performance optimering?
Jag stör mig inte heller på ljudet från min femcylindriga D5. Visst märks det att det är en diesel på låga varv, speciellt efter kallstart. Den väsnas en del om man försöker varva den högt upp också, men det gör ju automaten normalt sett aldrig. Dessutom har jag kört Volvo B21/B23/B230, så ett visst råmande vid högre varv är väl inget som jag reagerar mycket på, antar jag. Den enda varvvilliga av de motorerna som jag haft var B234F.

Kanske min uppväxt i ett lastbilsåkeri har gett mig permanenta skador, så jag gillar att motorn hörs, hihi?
Min motor är också en 230/470, men jag tror inte det påverkar ljudet.
av andersuw
apersson850 skrev:Kanske min uppväxt i ett lastbilsåkeri har gett mig permanenta skador, så jag gillar att motorn hörs, hihi?
Det blir nästa uppgift för Dirac. Om man kan ha aktiv ljuddämpning kan man förstås även ha aktiv motorljudsemulering. ;-)

Minns fortfarande när jag skulle provköra första generationen S80 hos min Volvo ÅF för runt 15 år sedan. Tyckte inte motorn hördes så vred om startnyckeln en gång till och kände mig dum när det skorrade. Sedan störde jag mig på allt vägljud när jag väl kom på rull. Om man inte hör det ena hörs det andra desto bättre. ;-)
av perhall
Såklart inget självändamål med fler cylindrar rent funktionellt, men en sexcyl diesel jfr med en fyrcyl:
har maffigare vrid från lägre varv (min Audi drar bra från 1000, D4 VEA från 1500 r/m)
låter mycket roligare (har aldrig hört nån tycka tvärtom)
går mycket tystare

Det är ju bra om man gillar fyrcyl, för det är billigare på alla sätt och D4 går klart snålt. Men jag gillar ljudet från 5/6/8 cyl ofantligt mycket mer...
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker inte min D2 vea knackar speciellt mycket, men jag har inte så mycket erfarenhet av dieselmotorer. Däremot tycker jag vibrationer fortplantar sig mer i bilen än jag hoppats på, detta vid körning på mellan 1000-1300rpm.
av andersuw
perhall skrev:Såklart inget självändamål med fler cylindrar rent funktionellt, men en sexcyl diesel jfr med en fyrcyl:
har maffigare vrid från lägre varv (min Audi drar bra från 1000, D4 VEA från 1500 r/m)
Om den sexcylindriga motorn har bättre vrid från låga varv beror det på den större cylindervolymen snarare än cylinderantalet. Men D4 VEA har vrid så det räcker även under 1500 rpm. Min rullar i svensk landsvägsfart (90 km/h) vid 1300 rpm på åttan och det skulle ju inte funka om det inte fanns skapligt vrid redan där. Enligt Volvos vridmomentkurva når motorn runt 75 procent av maxvrid redan vid ca 1200 rpm. Den har för övrigt ungefär samma vrid där som vid maxeffekten runt 4000 rpm.
perhall skrev:låter mycket roligare (har aldrig hört nån tycka tvärtom)
Dags för det nu då. ;-) Roligare? Kanske. Mycket roligare? Nja. Fler cylindrar innebär förstås att det blir fler cylindertändningar per varv men något jätteskillnad i ljudbilden mellan fyra, fem och sex cylindrar har jag aldrig märkt.
perhall skrev:går mycket tystare
Nej det tror jag inte. Efter ditt inledande inlägg i den här tråden vill jag nog se siffror på saken. ;-)
perhall skrev:Det är ju bra om man gillar fyrcyl, för det är billigare på alla sätt och D4 går klart snålt. Men jag gillar ljudet från 5/6/8 cyl ofantligt mycket mer...
Var och måste förstås i slutänden bli salig på sin tro. ;-)
av Droopy
alla dieslar vibrerar mer el mindre, iaf i volvos modeller. Det är ju bara att jämföra med din T6a, den är ju silkeslen i jämförelse med vilken diesel som helst. Hade jag haft råd hade jag tagit en T6a nu till XC60in, men det får bli nästa gång.

Den enda dieseln jag tycker gick fint var Audis 3liters i A6 Allroad

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]