Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RickeW
Ja, då har jag råkat ut för det klassiska felet med en intrasslad multirem i kamremmen på min XC70 D5-08.

Den gamla toppen har råkat ut för knäckta överfall vilket jag undersöker nu om det går att renovera.

Begagnade toppar av denna sort med virvelspjäll och motorfäste i toppen växer inte på träd så jag har funderat på om det går att montera en annan topp på blocket. Det jag tittat på är en topp från en V70 -09 utan virvelspjäll, men i övrigt verkar det stämma.

Det jag undrar är om det passar ihop? Något som kan bli fel med bränslepump, vakuumpump osv? Är kammarna lika?
Jag vet att jag tappar snålfunktionen via virvelspjället men det har nog inte funkat på länge så jag kommer nog inte märka skillnad där.
Andrahandsvärdet är inget jag prioriterar.

Det är ju gigantisk skillnad i pris mellan den toppen som jag har nu och en något nyare topp som det finns fler av.
Användarvisningsbild
av helgonet1
RickeW skrev:Ja, då har jag råkat ut för det klassiska felet med en intrasslad multirem i kamremmen på min XC70 D5-08.

Den gamla toppen har råkat ut för knäckta överfall vilket jag undersöker nu om det går att renovera.

Begagnade toppar av denna sort med virvelspjäll och motorfäste i toppen växer inte på träd så jag har funderat på om det går att montera en annan topp på blocket. Det jag tittat på är en topp från en V70 -09 utan virvelspjäll, men i övrigt verkar det stämma.

Det jag undrar är om det passar ihop? Något som kan bli fel med bränslepump, vakuumpump osv? Är kammarna lika?
Jag vet att jag tappar snålfunktionen via virvelspjället men det har nog inte funkat på länge så jag kommer nog inte märka skillnad där.
Andrahandsvärdet är inget jag prioriterar.

Det är ju gigantisk skillnad i pris mellan den toppen som jag har nu och en något nyare topp som det finns fler av.
Får man fråga vad orsaken var till raset?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
helgonet1 skrev:Får man fråga vad orsaken var till raset?
Det står ju i första meningen
Användarvisningsbild
av helgonet1
VolvoB20 skrev:
Nää, du har ju bara skrivit att multiremmen trasslade in sig i kamremmen inte varför den gjorde det. Vad jag menar är: Var det multiremmen som gick av p ga en dålig spännare lr var det kullagret i ac-kompressorn som skar med följd att multiremmen brann av och trasslade in sig i kamremmen?
av RickeW
Exakt vad som hänt är svårt att säga. AC-kompressorn går runt utan konstigheter så där tror jag inte felet ligger.
Jag misstänker att remmen inte har blivit bytt på ett tag och jag hade tänkt att serva bilen den här helgen med nya olja och multiremmar. Men det hann jag inte...........

Edit: Dock kommer lagret att bytas om inte annat för att undvika samma problem i framtiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
helgonet1 skrev:
VolvoB20 skrev:
Nää, du har ju bara skrivit att multiremmen trasslade in sig i kamremmen inte varför den gjorde det. Vad jag menar är: Var det multiremmen som gick av p ga en dålig spännare lr var det kullagret i ac-kompressorn som skar med följd att multiremmen brann av och trasslade in sig i kamremmen?
Det hänger ju mängder med prylar på multiremmen, Spännare, AC, Generator, Servo så för eller senare lär ju något hända så den går av.....
Användarvisningsbild
av EjS
Det är så jävla surt. Hoppas det löser sig för dig.

Skulle jag köpa bil privat skulle jag nog avhålla mig från 5-cyl diesel av just det skälet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det löjliga är ju att det skulle räcka med en plastflärp för typ 5 kr på skyddskåpan så kan det aldrig hända.......
av RickeW
Pratat med några motorrenoveringsfirmor idag och det ser ut som att det kommer att gå att renovera min gamla topp för rimliga pengar.
Nu ska jag bara hitta en reservdelstopp också för rimliga pengar.
Peppar peppar, ta i trä! :)

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]