Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Jo en kryptisk rubrik det medges...

Har en skumt fenomen på min bil. (Se signaturen) Jag kan inte få torkaren på förarsidan att torka helt bra, den lämnar en knappt decimeter bred rand, naturligtvis mitt i synfältet.

Ja, jag har bytt torkarblad. Ja, jag har bytt torkarblad igen. Har provat tre olika torkarblad av olika tillverkare med exakt samma problem. Jag har även gjort vindrutan KLINISKT ren i problemområdet, men ingen förbättring. Det blir fortfarande en otorkad rand. Passagerarsidan = inga problem alls.

Kan man byta/vrida/tweaka något för att lösa detta hyfsat irriterande problem som uppenbart inte sitter i torkarbladen?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Tror jag har samma "problem" och det grundar sig i att höger torkare har sin ändläge precis i synfältet
och då lämnar den sin smutsrand där och det orkar inte vänster torkare alltid ta bort. Dock brukar det
fungera att dra några gånger extra tills den tar bort randen.
Men precis som du har jag provat allt från kliniskt rent, byta blad, vaxa rutan ect så det är nog ett
designproblem.
Hade en Peugot 307 innan som där sitter torkarbladen mot varandra och torkar från mitten och ut, då
uppstod aldrig detta problemet. Så...vad är det de säger? "By design"
Användarvisningsbild
av Steffe3
Samma fel här, dock blev det bättre efter jag "knäckte" till torkaren lite just där, så den delen kom närmare rutan (annars brukar man kunna se en glugg om man tittar noga).
Användarvisningsbild
av js1
Du bör se över torkararmens tryck och vinkel mot vindrutan. Som Steffe3 skriver hjälper det ibland att bara böja armen något, se också till så bladet vänder som det ska, annars kan vinkel behöva justeras.
av Leafs
Alltså....den rand som lämnas är i hela vänstra armens rörelselängd, inte bara en fläck. Känns som att den högra armen inte har så mkt med detta att göra? Eller missförstår jag Wolfyswe?

Jag tror att jag ska tweaka vänstra armen en smula lite försiktigt för att se om jag kan öka trycket mot rutan.
av Leafs
*Bump*

Jag vågade aldrig ge mig ut på äventyret med att börja bryta i torkararmen. Min historik av otur skulle bara göra att armen går av. Så jag levde med problemet till i dag, nu är jag bara så tokless på problemet att nu ska det brytas.

Frågan är: Hur mycket vågar man ta i utan att knäcka armen helt? Vad är mest effektivt, att bryta längst ut närmast torkarbladet, eller försöka att vinkla om armen närmare armens fäste?
Användarvisningsbild
av gooose
finns många trådar i detta ämne här är en

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=121439

Jag kör själv med Bosch twin någonting från Ullared
har kört original blad till i höstas själv och vart gruvligt missnöjd tills jag i höstas
Följde med gumman till Ullared och såg dessa Boschblad ångrar inte en sekund att jag bytte inga problem sedan dom kom på i höstas

//Goose
av Leafs
gooose skrev:finns många trådar i detta ämne här är en

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=121439

Jag kör själv med Bosch twin någonting från Ullared
har kört original blad till i höstas själv och vart gruvligt missnöjd tills jag i höstas
Följde med gumman till Ullared och såg dessa Boschblad ångrar inte en sekund att jag bytte inga problem sedan dom kom på i höstas

//Goose
Jo, men tyvärr är mitt bekymmer på intet sätt relaterat till torkarblad.
Användarvisningsbild
av gooose
Har du provat med andra blad??
Så Som jag tolkar det så är det detta som är ditt problem....

När bladet går "upp" är det OK men när det går "ner" så blir det en rand allt mellan 15cm -5 cm oftast runt infästningen till torkarbladet

Och jag har testat med 7 st olika Nya original blad gjort rent rutan med olika medel även applicerat div olika vatten avstötande medel med samma resultat
detta är väl även mest irriterande på den geggiga halvåret då det blir en grå hinna kvar

Jag bytte bil samma problem även på nästa kärra jag har kört runt med olika original blad i 4år och vart rätt irriterad när det för min del räckte att byta blad
Det konstiga är att det blad som är kass på v70 är ok på en v60
Är nog en blandning av tryck mot rutan och rutans lutning eller något annat

Och som någon skriver trycket av armen mot rutan är för dåligt Jag har provat med armar från bilar det det vart mindre problem även stukat armen rejält
Utan framgång
Men det blev en enastående skillnad med orörd arm och Bosch twin bladet från som sagt Ullared 280:-

Om det något annat så har jag inte upplevt detta och kan ikke bistå med någon hjälp

Det finns även ett blad som heter något i stil med SWM eller nått liknande det skall oxo funka bra enl min granne inget jag själv testat

//Gooose
av Leafs
Jag har provat fyra (eller var det möjligen fem?) olika typer av torkarblad, och alla dessa har betett sig precis lika illa, varken mer eller mindre dåligt. Därför har jag förutsatt att det är torkararmen det är fel på.

Men ok, jag har ju bara cirka 120 mil till Ullared, jag kanske gör en liten sväng förbi där i sommar. 8)
Allvarligt talat, det bladet finns väl i mina trakter också, får prova det.
Det konstiga är att det blad som är kass på v70 är ok på en v60
Ytterligare en anledning till att jag förutsatte att det är torkararmen som är kass konstruerad.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]