Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har varit med om att startmotorn inte går runt trots att man tycker allt ska vara i sin ordning, den gången handlade det om att startmotorn inte kunde skjuta ut drevet rätt på kuggarna på startkransen, och skjuter den inte ut drevet så går inte startmotorn runt heller utan det bara klickade!
Vi löste det den gången genom att vrida runt motorn för hand så att den kom i ett annat läge sen funkade det!
Detta ska ju egentligen inte kunna hända men startmotorn var kanske inte den bästa längre, men bilen startade och gick ett par år till.

Jag använder mig av en multimeter från Biltema, dom har fortfarande samma modell kvar för 119:- tror jag det var!
Min är säkert över 10 år gammal och fungerat klockrent ända tills för nån dag sen, då var det (och först nu) dags för batteribyte :)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
DayDreamer skrev:Det ska inte vara någon fara bara du sätter startkablarna rätt den bilen som ska igång dvs 850 ska du sätta den röda startkabeln på pluspolen på batteriet. Den andra startkabeln sätter du på något annat ställe inte på batteriets minuspol får då kan det bli gnistbildning och det vill man undvika vid batteriet utan sätt den på motorns lyftögla brukar vara en bra jord punkt. Den bilen som ska ge start hjälp kan du sätta båda start kablarna på respektive pol på batteriet.

Kom ihåg att börja med en startkabel i taget har gjort den missen att jag sätt på bägge kablarna på ett batteri och så har dom kommit imot varandra i andra änden och då blir det kortslutning.
Okej, vad bra. Jag har koll på hur man ska sätta kablarna så då borde allt gå bra. Ska se om vi provar idag. Det är ruskigt kallt ute så man kan inte hålla på hur länge som helst haha.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tänk dock på att det kanske inte är batteriet som är orsaken till problemen, utan det kan likagärna vara startmotorn som kärvar så mycket att batteriet inte pallar.
Dvs, det numera skadade batteriet kan mycket väl vara en konsekvens av t ex kärv startmotor.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Lucif3r skrev:Tänk dock på att det kanske inte är batteriet som är orsaken till problemen, utan det kan likagärna vara startmotorn som kärvar så mycket att batteriet inte pallar.
Dvs, det numera skadade batteriet kan mycket väl vara en konsekvens av t ex kärv startmotor.
Det är jag medveten om men skulle gärna vilja kunna utesluta det ena eller det andra så att jag är helt säker på vad orsaken är. Är väl dock troligt att båda behöver bytas.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har varit med om det tidigare det var dock en traktor och ingen bil :roll: Men då var det så att det var kortslutning i startmotorn kunde nätt och jämt få igång den om batteriet var fulladdat. Där blev det byte av startmotor och batteriet för kortslutningen i startmotorn hade även dödat batteriet som inte var så gammalt.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
DayDreamer skrev:Har varit med om det tidigare det var dock en traktor och ingen bil :roll: Men då var det så att det var kortslutning i startmotorn kunde nätt och jämt få igång den om batteriet var fulladdat. Där blev det byte av startmotor och batteriet för kortslutningen i startmotorn hade även dödat batteriet som inte var så gammalt.
Det är nog stor risk för att det blir byte av både startmotor och batterier, men det är inte helt säkert ännu för jag har inte hunnit testa något mer. Det har varit alldeles för kallt för det.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Det har gått segt framåt med denna bil men lite har gjorts då och då. Startmotorn har bytts då den gamla konstaterades vara kass och idag sattes de sista grejerna på plats så att bilen kunde provstartas. Det funkade ändå inte. Startmotorn klickade bara, dock lät det bättre än den tidigare startmotorn. Batteriet hade lite dålig spänning såg jag när jag mätte med en multimeter så jag satte dit ett annat batteri som jag vet är friskt och då gick motorn igång! Vilken otrolig lättnad! Trodde aldrig att jag skulle få höra denna motors sång igen. :D

Tack alla för er hjälp!
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]