Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
stukastini skrev:
Tylön skrev:Som sagt tidigare, kolla upp växellådan noggrant. De åren du uppger har SAAB haft problem med dom. Har själv en -02 som har börjat trilskas och då främst svårigheter med att få i backen. Detta kostar i runda slängar 10000:- att åtgärda.
10 000:- att återgärda, Snackar vi versktd då? För jag har en kusin som kört rally i hela sitt liv och är superbilintresserad. Han är mer eller mindre en bilmeckaniker så det mesta går att laga hemma för min del. Eller menar du 10 000:- i bara delar?

Det jag hade tänk tänkt mig om de blir en volvo är lite billigare men sen köpa nya lysen fram/bak,kjolar, fälgar,kolfiberinredning, allt som allt blev det 102 000 med den bil jag hitat, har gått ca 15 000 mil. Så jag är ju så sjukt sugen på det :D.

Saab är väldigt lockande det med, kikat på 2,0 med sportchassi, ser ut som man kan klara sig bra då men det verkar inte finnas mycket att styla sin saab med. Går väll att göra lite eget men det är overkill för mig, finns inte den tiden :cry:
Får jag fråga varför man ska ha karbonfejksinredning och kjolar? är själv 22 år i sommar och kör V70 men har aldrig förstått det häftiga med gettostyling. måste vara otroligt vuxen eller så ser jag bara inte det snygga, är ju en sak med en t5 eller nåt med många hk det kan jag köpa och sen lite små saker som t.e.x byta bak och framljus till de nya om man köper äldre än 05 men mer tycker jag bara ser löjligt ut.
av volvoR+s60
stukastini skrev:
Tylön skrev:10000:- är hos svindyr SAAB-verkstad. Har inte kollat priserna hos Mekonomens verkstad här i stan ännu men hoppas de är billigare. Brukar serva bilen där och de är betydligare billigare.

Men i värsta fall är det delarna de måste byta som kostar och då skiljer det nog inte så jättemycket i pris oberoende av verkstad.

För övrigt rekommenderar jag ett motorstarkare alternativ för 9-5:an. Jag har 150-hästarn och den är fruktansvärt slö på låga varv innan ketchup-effekten slår in. Tror bilen ska skaka sönder ibland när man skiter i att växla ner till 1:an i t ex korsningar. Enda nackdelen annars väldigt nöjd med komforten.

Jo hört att den är slö men en 2.0a fö min del skall chippas, öppet filter, avgas så den är runt 220hk. Kanske är slö då med?
volvo s60/v70 har också problem med växellådorna tro mig hade problem med s60 och det kostade runt tio tusen.
Men 220hk räcket ;) ta dig lite mer tid och leta efter 250hk.

mvh..
av stukastini
grabb85 skrev:
stukastini skrev:
Tylön skrev:Som sagt tidigare, kolla upp växellådan noggrant. De åren du uppger har SAAB haft problem med dom. Har själv en -02 som har börjat trilskas och då främst svårigheter med att få i backen. Detta kostar i runda slängar 10000:- att åtgärda.
10 000:- att återgärda, Snackar vi versktd då? För jag har en kusin som kört rally i hela sitt liv och är superbilintresserad. Han är mer eller mindre en bilmeckaniker så det mesta går att laga hemma för min del. Eller menar du 10 000:- i bara delar?

Det jag hade tänk tänkt mig om de blir en volvo är lite billigare men sen köpa nya lysen fram/bak,kjolar, fälgar,kolfiberinredning, allt som allt blev det 102 000 med den bil jag hitat, har gått ca 15 000 mil. Så jag är ju så sjukt sugen på det :D.

Saab är väldigt lockande det med, kikat på 2,0 med sportchassi, ser ut som man kan klara sig bra då men det verkar inte finnas mycket att styla sin saab med. Går väll att göra lite eget men det är overkill för mig, finns inte den tiden :cry:
Får jag fråga varför man ska ha karbonfejksinredning och kjolar? är själv 22 år i sommar och kör V70 men har aldrig förstått det häftiga med gettostyling. måste vara otroligt vuxen eller så ser jag bara inte det snygga, är ju en sak med en t5 eller nåt med många hk det kan jag köpa och sen lite små saker som t.e.x byta bak och framljus till de nya om man köper äldre än 05 men mer tycker jag bara ser löjligt ut.

Känns som att det är en smaksak, ingen ålderssak? Och gehttostyling kanske är lite B men kjolar tillhör väll ändå inte ghetto? Orginalinredningen är tråkig tycker jag och vill ha något bättre, att fixa till allt med karbon känns inte heller som ghetto precis. Och du talar om vuxen, åsikterna du just klämde ur dig hör inte till diskusionen, du kom inte med någon relevant alls.

Tack till alla er andra som gett bra svar.
av Kena
Provkört båda?? är själv såld på stolarna i Volvo. Tycker vidare Saaben är trång men det är väl en smaksak, kanske mysigt med en snygg brud bredvid.
av stukastini
Kena skrev:Provkört båda?? är själv såld på stolarna i Volvo. Tycker vidare Saaben är trång men det är väl en smaksak, kanske mysigt med en snygg brud bredvid.

Min Sambo är väll den som blir brevid och hon klassas väll som MIlf nu haha :D

Jo jag ska försöka provköra båda, beställt nytt körkort dock så måste få de först innan det blir åka av. Bilfirmor tillåter inte om man ej har kort att visa upp som dom kan få ta en kopia på.
av sportbilsentusiasten
Kena skrev:Provkört båda?? är själv såld på stolarna i Volvo. Tycker vidare Saaben är trång men det är väl en smaksak, kanske mysigt med en snygg brud bredvid.
Föredrar Saabs stolar men oavsett vilket snackar vi väldsbäst!
Volvon har mindre benplats bak.

Jag brukar köpa omväxlande Saab/Volvo - man vill ju variera sig men utan att försaka säkerhet!

Hade 9-5 innan V50 o V70 innan saaben. 9000 före V70.
Som sagt, bra bilar alla!
Svenska bilar är m bra familjebilar!

Prova många av bägge modellerna o köp den som känns "rätt".
Ta god tid på dig för att hitta ett superexemplar!
9-5 eller V70 - skit samma, smaksak...

ps, då jag nu har en V50 skulle jag valt 9-5, hehe.
Men om du aldrig ägt en Volvo...ja du fattar...
Köp en aut!
Passar klockrent till turbon.
av Motörhead
Får jag först gratulera till barnet! Har själv en 4-åring, vilken sula de är på dem!
jag tycker SAAB är bra bilar, men inredningen käns lite gammal. Alla reglage ser ut som lite upphottade SAAB 900-dito. Volvo har haft samma problem men har tagit sig tycker jag.
Som flera andra har sagt så handlar det nog mest om en smaksak, som Ford eller Cheva om man tittar på jänkare :D .

Jag tror inte du blir besviken vilken du än väljer, men jag inbillar mig att andrahandsvärdet står sig bättre på en Volvo (förutfattade meningar kanske) än på en SAAB. Men det är jag det!
av grabb85
stukastini skrev:
grabb85 skrev:
stukastini skrev: 10 000:- att återgärda, Snackar vi versktd då? För jag har en kusin som kört rally i hela sitt liv och är superbilintresserad. Han är mer eller mindre en bilmeckaniker så det mesta går att laga hemma för min del. Eller menar du 10 000:- i bara delar?

Känns som att det är en smaksak, ingen ålderssak? Och gehttostyling kanske är lite B men kjolar tillhör väll ändå inte ghetto? Orginalinredningen är tråkig tycker jag och vill ha något bättre, att fixa till allt med karbon känns inte heller som ghetto precis. Och du talar om vuxen, åsikterna du just klämde ur dig hör inte till diskusionen, du kom inte med någon relevant alls.

Som du sa är nog en smaksak men jag tror de flästa tycker kjolar och liknande saker är lite överdrivet så det är nog en minoritet som har en annan åsikt enligt min uppfattning då väldigt få bilar bilar av denna typ får sån styling.

Vill inte va otrevlig eller nåt så ta det inte så, men har alltid undrat vad som driver dom som stylar sina bilar på det sättet och såg att du har ett sånt intresse, så passa på att fråga. Men ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hoppas iallafall att du gör ett bra köp oavsett bilmärke och att du blir nöjd.
av stukastini
grabb85 skrev:
stukastini skrev:
grabb85 skrev: Får jag fråga varför man ska ha karbonfejksinredning och kjolar? är själv 22 år i sommar och kör V70 men har aldrig förstått det häftiga med gettostyling. måste vara otroligt vuxen eller så ser jag bara inte det snygga, är ju en sak med en t5 eller nåt med många hk det kan jag köpa och sen lite små saker som t.e.x byta bak och framljus till de nya om man köper äldre än 05 men mer tycker jag bara ser löjligt ut.

Som du sa är nog en smaksak men jag tror de flästa tycker kjolar och liknande saker är lite överdrivet så det är nog en minoritet som har en annan åsikt enligt min uppfattning då väldigt få bilar bilar av denna typ får sån styling.

Vill inte va otrevlig eller nåt så ta det inte så, men har alltid undrat vad som driver dom som stylar sina bilar på det sättet och såg att du har ett sånt intresse, så passa på att fråga. Men ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hoppas iallafall att du gör ett bra köp oavsett bilmärke och att du blir nöjd.

Kan nog ha överreagerat en smula jag också =), no hard feelings. Fått hem en lapp om körkortet nu också, så kan beställa nytt sen får jag helt enkelt provåka båda bilarna. Fast iof en 9-5 Aero har jag kört nu, en kille på jobbet köpte en 00:a. Hade den 3 dagar sen backade en kärring in i skärmkanten, rep och bulskärm nu haha. Han var lagomt bitter :S.
Användarvisningsbild
av A80TD
Brorsans förra bil var en 9-5 kombi med 2.3t-motorn. Den var chippad redan vid leverans, från 185 till 235 hk.
En fin bil som han var nöjd med. Bra drag, speciellt i högre farter och omkörningar.
Tänkte att de kanske ligger bättre i pris jämfört med Aero-modellen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]