Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Från luftfjädring till baksätesfällning som redan diskuterats i otaliga trådar... :roll:
Användarvisningsbild
av EjS
Om inte baksätet kan fälles kan du inte lasta och då behövs inte luftfjedring.

Case closed
av andersuw
EjS skrev:Om inte baksätet kan fälles kan du inte lasta och då behövs inte luftfjedring.
Beror ju helt på vad man lastar. Har du kollat hur många vinkartonger som går in där bak utan att man fäller ner och räknat på vad de väger? Jag har/har haft nivåreglering på mina tre senaste bilar och de gånger jag har/har haft nytta av det har baksätet förblivit uppfällt.
KrilleW skrev:Från luftfjädring till baksätesfällning som redan diskuterats i otaliga trådar... :roll:
Som du ser gör jag mitt bästa för att återföra tråden till ämnet. ;-)
av Amli
Gorban skrev: I det här klippet ser man knapparna i bagageutrymmet för att höja och sänka bilen.
Jag tror snarare att det är knappar för in- och utfällning av dragkroken. Det kan väl knappast finnas ett behov av att sänka redan låga V90.
andersuw skrev:
EjS skrev:Om inte baksätet kan fälles kan du inte lasta och då behövs inte luftfjedring.
Beror ju helt på vad man lastar. Har du kollat hur många vinkartonger som går in där bak utan att man fäller ner och räknat på vad de väger? Jag har/har haft nivåreglering på mina tre senaste bilar och de gånger jag har/har haft nytta av det har baksätet förblivit uppfällt.
Jag håller med. Jag tycker det är främst när man just lastar tunga saker längs bak som nivåreglering behövs. Har man sätet nedfällt är det lättare att fördela vikten fördelaktigt.
av Gorban
Körde på E6:an genom Göteborg i dag och såg många bilar med takbox lastade för sportlov. En del hade inget mellanrum kvar mellan bakdäck och skärmar så nivåreglering är en stor fördel på semesterresor. Speciellt om man åker söderut och vill dra på lite på Autobahn.
av andersuw
Amli skrev:Jag tror snarare att det är knappar för in- och utfällning av dragkroken.
Det tror jag också. Sannolikt funkar nivåregleringen helautomatiskt. Det kan finnas knappar för att reglera dämpningen à la Four-C men det är ju en annan sak och det finns ju i vilket fall ingen anledning att ha dessa knappar där bak snarare än vid förarplats.
av Gorban
andersuw skrev:
Amli skrev:Jag tror snarare att det är knappar för in- och utfällning av dragkroken.
Det tror jag också. Sannolikt funkar nivåregleringen helautomatiskt. Det kan finnas knappar för att reglera dämpningen à la Four-C men det är ju en annan sak och det finns ju i vilket fall ingen anledning att ha dessa knappar där bak snarare än vid förarplats.
Det är precis samma knappar som XC90 har på samma ställe för att kunna sänka bilen vid ilastning. För dragkroken behövs endast en knapp.
av andersuw
Gorban skrev:Körde på E6:an genom Göteborg i dag och såg många bilar med takbox lastade för sportlov. En del hade inget mellanrum kvar mellan bakdäck och skärmar så nivåreglering är en stor fördel på semesterresor. Speciellt om man åker söderut och vill dra på lite på Autobahn.
Absolut. Tycker det borde vara standard på en stor kombi som V70/V90. Både BMW 5 och Mercedes E har det redan som standard på kombimodellerna tror jag och jag är lite besviken på att Volvo inte hänger med på den här punkten, särskilt som detta med att vara både praktisk, inte minst ur lastsynpunkt, och säker varit något av Volvos trumfkort genom åren.

På V70 har det ju varit möjligt att eftermontera men det blev svårare på V70 II än det varit tidigare (inte längre bara fjädrar och dämpare som måste bytas utan också längsgående bärarmar och övre länkarmar) och det finns inte längre någon tillbehörssats att köpa vilket gör att det blir dyrt. Märkligt nog verkar också ytterst få V70 II ha nivåreglering från fabrik, i alla fall i de senaste/sista årsmodellerna. När jag jagade nyare begagnat i höstas visade det sig helt omöjligt att hitta en bil med nivåreglering som också i övrigt var tillnärmelsevis rätt utrustad från mina utgångspunkter sett. Så jag såg mig tvungen att eftermontera vilket gick på bortemot 20000 kr hos min Volvo ÅF varav ca hälften för delar och hälften för arbete. Och då togs ändå merparten av delarna från skroten.

På V90 är jag ganska säker på att det inte kommer att gå att eftermontera överhuvudtaget men man kan ju alltid hoppas att fler kommer att välja till det vid nybilsköp. Ett plus är i vilket fall att Four-C och nivåreglering nu kombineras. Tidigare har man ju måst välja antingen eller vilket jag alltid tyckt varit ganska konstigt.
av andersuw
s6025t skrev:V90 har elektriskt fällbart ryggstöd standard är det inte knapparna till det som syns i filmen
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -volvo-v90
Ja så kan det mycket väl vara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]