Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har en V70XC som har en motor som skakar vid 90-100 km/h.
Innan dess så läkte det från en insugsventil då jag inte hade ställt in kamaxlarna rätt. Jag körde max 4 mil så.

Men det har hänt att motorn har skakat förut pga olja på elektroniken(vid kamaxlarnas ände). Idag när jag ställde in kamaxeln så gick motorn mycket stabilare, men skakade. Men efter kört 6 mil så har motorn blivit mycket bättre. Nu skakar den mindre.

När jag limmade ventilkåpan så pressade jag ned kåpan mot toppen igenom att använda ett verktyg för att pressa ned ventilkåpan. Jag vet inte om jag har gjort en ventil krokig eller om det är olja som har kommit på elektroniken.

Bilen går bättre nu när jag har tagit bort massa olja och ställt in kamaxeln.

Här är en bild på en ventil innan jag ställde in kamaxlarna rätt.
Bild

Jag fyllde upp ventilhålen med lättflytande vätska och det var kvar och sjönk inte igenom. Bilen har ju läkt helvetiskt mycket olja vid toppen. Då menar jag typ 1 liter olja per 4 mil. Tät vevhusventilation orsakade att toppen började läka.

Så vad tror ni?
1. Motorn vibrerar vid 90-100 km/h pga ventilläckage.
2. Olja överallt har orsakat att motorn tänder fel.
Hur ser motorfästena ut? Det övre brukar vara dåligt och kan orsaka vibrationer sen har du ett till fäste/kudde som sitter precis under remhjulet på vevaxeln kommer det olja på den kudden så brukar den gå sönder ganska fort. Sen har du även ett momentstag under bilen som sitter fast mellan subframen och växellådan. Kolla så att alla dessa 3 fästena ser ok ut :)
Fästet som sitter vid vevaxeldrevet är OK.

Dessa vibrationer kom till rätt kraftigt efter jag hade limmat kåpan.

Just nu vibrerar inte motorn när man kör under 80 km/h.

Så låter det troligt att motorn vibrerar/skakar pga ventilläckage? Just dessa skakningarna förekom dock en gång i ca 2 mil innan jag lagade oljeläckaget.

Olja bara rann och kröp in i avgaskammens ände. Dock är det lite kvar.
Är du säker på att det är motorn som skakar vad händer med skakningarna om du byter växel eller frikopplar, gasar så att det inte är obalans ifrån hjulen.

Annars så går väl motorn bara på 4cylindrar och då blir det ju vibrationer men det borde märkas ganska direkt då det följer motorns varvtal känns mest när man belastar motorn :)
För att få reda på ifall någon ventil läcker så får du göra ett kompressions prov på samtliga cylindrar.
Jag misstänker också att det kan vara så att motorn går bara på 4 cylindrar. Undra om det har med det kan ha kommit olja på fördelarna och den andra saken på avgaskammen? Den var ju full med olja på.

Om jag kör och det skakar. Sedan gasar jag på. Då försvinner vibrationerna.

Jag ska göra komptest. Men jag bara undrade om det är vanligt det som inträffar för mig om en ventil är inte 100% tät?

Det är motorn som skakar. Jag ser det. Nu är det lite mindre än för några timmar sedan jag ställde in kammen och startade.
Har absolut ingen aning men gör ren fördelaren iaf det är ju inte bra med massa olja i den utan den ska vara torr och fin börja med det och se ifall det blir något bättre :)
Den var full med olja. Jag har ett minne att vid start för några veckor sedan så gick den dåligt vid tomgång de första 10 sekunderna.

Kanske ett ytterligare argument för att det blir tändningfel?
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]