Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Hämtade häromdagen ut en V70 med VEA och trodde att den nya motorn skulle gå tyst och fint. Men icke. Den knattrar ju hela tiden som vilken diesel som helst och går knappast tystare än den femcylindriga (som ju låter trevligare). Motsvarande upplevelser har jag med nyare Audi och BMW med 2-litersdiesel, den tysta gången lovordas men då undrar man ju om de journalister som tycker så har kört bensinbilar på länge. T4:an - trots att det är gamla motorn - går i alla lägen mycket tystare än VEA D4 och den går även tystare än Audin i låga hastigheter och på tomgång. S/S-ingreppet märks knappt i T4:an men är abrupt i D4 (och Audin). Audin är dock sexcylindrig och knattrar inte så mycket när den kommer igång och upp i fart.

I stan blir jag tokig på knattrandet i VEA-motorn. Förstår om Volvo får problem när nya generationen ska ha den här motorn, även om den nog dämpas lite mer där. Är det jag som är överkänslig eller omodern? Det är ok om en Seat på Spanien-semestern knattrar så här men inte en stor välutrustad premiumbil!
PH
av Droopy
Har inte kört VEA i V70 däremot hade jag en V60 D4a VEA och en V60 D4a vanlig spis en vecka vardera då VEA kommit ut och jag tyckte det var skillnad som natt och dag på smatter och knatter, VEAn var silkeslen jämfört med gamla D4an VEAn var dok en manuell och den andra V60 med gamla D4an var automat.

Jag tyckte VEAn lät betydligt mindre som en diesel. Inte lika tyst som T4an såklart men en solklar förbättring från gamla skonk D4an som låter som ett tröskverkt mer el mindre, och det säger jag som sitte roch väntar på en XC60 med gamla skånkmotorn :-))

Förresten har du provat nya T4an? jag tyckte den var riktigt bra i V70, pigg som attan, var nära att ta en sådan istället för XC60in men hade tröttnat lite efter 2st V70 på raken och ville ha något annat några år-

Automatlådan i V70in gör väl sitt till ochså på smattret, XC60 man med gamla D4an går ju tystare än automaten, jag tycker det blir ett rasligare motorljud med automat på något vis, vet inte hur jag ska förklara riktigt.
av andersuw
perhall skrev:Är det jag som är överkänslig eller omodern?
Ingendera. Men hörselfel (tinnitus?) eller en defekt bil kanske? ;-)

Min V70 D4 -15 knattrar inte och går tystare (för den som sitter inne i bilen) än min V70 T5 -02. Båda bilarna är dock synnerligen tystgående, kanske delvis på grund av laminerat glas. Det man hör är främst vägljud, inte motorljud. Och ja, min hörsel är helt normal.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag körde ut farsans d4 -13 ur garaget förut, och körde in syrrans d4 -15 sen. Femman är som en fiskebåt. Men visst knattrar fyran, om än bättre/mindre än en motsvarande 20d eller 2,0TDI. Men det är ju en dieselfyra, det är ofrånkomligt.
av Mwi
Jag har kört några tusen mil (ungefär 3000 mil/år) i både D4 2.4 AWD, D4 2.0 femcylindrig och D4 VEA, när jag jag lämnar tjänstebilen på fredagskvällen och kör min egen 2.5 FT då blir V70 premium :D Men VEA motorn är den trevligaste dieseln även om den knackar och vibrerar, en dieselmotor ger alltid dålig komfort.
Nu gick jag från v60 d3 5cyl till xc90 d5 (vea).

Visserligen ny plattform, men v60 blev värsta traktorn i jämförelse. Oerhörd skillnad.
I xc90 hörs den näst intill inget om man sitter i. Utanför knattrar det dock.

Men vill man åka tyst så är det bensinare man ska ha.
av perhall
Jag tycker faktiskt VEA funkar bättre med automat, har kört sån tidigare i V70... för utan tvivel är ju nya automaten mycket bättre än den gamla, även om jag kan tycka att den även i normalläget hetsväxlar en del upp-och-ner (precis som BMW:s). Sen beror det ju på bilen, kan tänka mig att den är mycket tystare i XC90 precis som 20d är jättelivlig och bullrig i gamla X1 och ganska tyst i 5-serien...

Men tyvärr är det nog så att eftersom nya Volvo-modellerna bara kommer med fyra cylindrar blir det ingen ny Volvo på 15-20 år tills de börjat med flercyl igen eller alla kör elbil...
PH
Användarvisningsbild
av EjS
perhall skrev:Jag tycker faktiskt VEA funkar bättre med automat, har kört sån tidigare i V70... för utan tvivel är ju nya automaten mycket bättre än den gamla, även om jag kan tycka att den även i normalläget hetsväxlar en del upp-och-ner (precis som BMW:s). Sen beror det ju på bilen, kan tänka mig att den är mycket tystare i XC90 precis som 20d är jättelivlig och bullrig i gamla X1 och ganska tyst i 5-serien...

Men tyvärr är det nog så att eftersom nya Volvo-modellerna bara kommer med fyra cylindrar blir det ingen ny Volvo på 15-20 år tills de börjat med flercyl igen eller alla kör elbil...
PH
Ja det beror nog mycket på att aut håller varvet lågt med växlingen.

Känner igen det på min gamla D5. Om jag kör manuellt läge och växeln låser ska du bara på 2-2500 varv innan du börjar retas på ljudet. Så högt kommer man aldrig i d läge förutom på motorväg i 6:an där motorljudet inte stör.

Tycker iövrigt samma som dig. Det blir ingen diesel-fyra för min del heller.
av osla
Mwi skrev:Jag har kört några tusen mil (ungefär 3000 mil/år) i både D4 2.4 AWD, D4 2.0 femcylindrig och D4 VEA, när jag jag lämnar tjänstebilen på fredagskvällen och kör min egen 2.5 FT då blir V70 premium :D Men VEA motorn är den trevligaste dieseln även om den knackar och vibrerar, en dieselmotor ger alltid dålig komfort.
inte knattrar mb:s cdi:ar. dom går tyst och lent, men nu vet jag inte hur vea går/låter, men gammel d5:an 185 är en tröskmotor jämfört med mb:s första cdi:are som kom på slutet av 90 talet. trots att cdi har gått det dubbla i mil.

så nog går det att få en diesel att gå tyst och fint
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]