Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Jo, det är en 230/470. Men jag körde inte mycket med den som 215/440, så jag har inte någon bra referens att jämföra med.
Fair enough. Jag efterfrågade ju uttryckligen en jämförelse mellan optimerat och icke-optimerat tillstånd. Men är du nöjd med hur det blev även om du inte riktigt vet/minns hur det var? :D
apersson850 skrev:Däremot är det oftast en missuppfattning att bilen accelererar sämre bara för att man utnyttjar momentomvandlaren och låter varvtalet öka. Förvisso ökar de viskösa förlusterna i oljan, men tillförd effekt ökar så mycket mer. Den omvandlas till ett högre ingående vridmoment av momentomvandlaren (hörs på namnet). Ökningen brukar ligga mellan 50 och 100 % i personbilar.
Däremot verkar det ju inte som om det går så fort, eftersom motorn ligger på nästan samma varvtal och brölar när bilen ökar farten. En motorn som direkt följer med fartökningen (typ med manuell låda) ger ett helt annat intryck av att det bär iväg.
Ja, jag är medveten om hur det funkar. Momentomvandlaren gör att lådan emulerar en CVT och effektförlusten i omvandlaren kompenseras av att motorn hela tiden kan ligga nära det varvtal som ger högst effekt. Vet också att "gummibandseffekten" minskar fartupplevelsen hos vissa. Men hur det funkar psykologiskt kan uppenbarligen variera. Min körkortslösa hustru brukade skrika till lite varje gång jag gjorde kick-down på vår 855 T5 och det var ju inte för att hon tyckte det gick för långsamt. ;-) Hon blir inte fullt lika uppskärrad när jag gör samma sak på vår V70N T5 eftersom den uppför sig lite mer "civiliserat" även om den "slirar på kopplingen" den också.

Jag är för övrigt lite lätt förbryllad över hur den tekniska utvecklingen kommit att gestalta sig på automatlådefronten. Efter att VAG lanserat först Multitronic och sedan DSG var jag benägen att tro att den konventionella automatlådans dagar var räknade. Men till min förvåning kör jag nu en åttastegad konventionell automat som lyckats få ner transmissionsförlusterna till en nivå där man kan börja tala om dem som bara försumbart högre än dem hos en manuell låda. :shock:
Allt beror ju på vad man jämför med. Min XC70 går alldeles utmärkt i vardagstrafik. Omkörningar, husvagnsdragning och liknande klarar den med bravur. Samtidigt säger det sig själv att en motor på 230 hk sätter inte fart på 1930 kg bil lika kvickt som en motor på 225 hk gjorde med 1530 kg bil. De där 400 kg i skillnad mellan 854 Turbo och XC70 D5 gör mycket för att lugna ner accelerationen. Manuell låda i 850:n gjorde nog också att den kändes "ilsknare".
Men jag saknar inte att kunna trycka hastighetsmätaren utanför skalan, som det gick att göra med 850:n. Gubben blir gammal och klarar sig bra med en glidarbil som XC70. Den är ju så mycket bättre när saker ska släpas omkring på leriga åkrar, att det förlåter att den inte är lika klockren på Autobahn.
Men skillnaden på 215 och 230 hk är ju inte stor. Visste man inget så skulle man nog inte kunna reda ut den. Även en vanlig D5 växlar ju helt annorlunda i S-läget, och i läge D vet jag inte om det är någon skillnad alls.

Det är en annan sak att hantera E-Gear i min kusins Murcielago...
apersson850 skrev:Allt beror ju på vad man jämför med. Min XC70 går alldeles utmärkt i vardagstrafik. Omkörningar, husvagnsdragning och liknande klarar den med bravur. Samtidigt säger det sig själv att en motor på 230 hk sätter inte fart på 1930 kg bil lika kvickt som en motor på 225 hk gjorde med 1530 kg bil. De där 400 kg i skillnad mellan 854 Turbo och XC70 D5 gör mycket för att lugna ner accelerationen. Manuell låda i 850:n gjorde nog också att den kändes "ilsknare".
Det gick rätt bra undan med automat också. Om man gjorde kick-down i tillräckligt låg fart för att tvåan skulle gå i blev det regelmässigt framhjulssläpp även på torr asfalt och man fick passa ratten. I väta kunde man vänta sig samma sak även på trean.
apersson850 skrev:Men jag saknar inte att kunna trycka hastighetsmätaren utanför skalan, som det gick att göra med 850:n. Gubben blir gammal och klarar sig bra med en glidarbil som XC70. Den är ju så mycket bättre när saker ska släpas omkring på leriga åkrar, att det förlåter att den inte är lika klockren på Autobahn.
Man kan väl rentav säga att det var lite av ett problem med 850 T5 (i alla fall min) att det helt enkelt inte gick att glida i den. Den framstod bara som löjligt obekväm om man försökte. Bättre då att dra på lite. ;-)
apersson850 skrev:Men skillnaden på 215 och 230 hk är ju inte stor. Visste man inget så skulle man nog inte kunna reda ut den. Även en vanlig D5 växlar ju helt annorlunda i S-läget, och i läge D vet jag inte om det är någon skillnad alls.
Hmm. Får ta och prova S-läget. Gissningsvis är det i själva verket så att mitt undermedvetna letar efter något sätt att motivera en extrautgift som noga taget inte är så lätt att rationellt motivera. ;-)
apersson850 skrev:Det är en annan sak att hantera E-Gear i min kusins Murcielago...
Kan tänka mig det. Har haft förmånen att inspektera en på nära håll i Italien (Amalfikusten om jag minns rätt) men bara utvärtes. ;-)

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]