Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frippe78
Hej, jag är relativt ny Volvo ägare. Varit borta från märket i många år men åter tillbaka. Mitt problem är att det skall gå att ställa vindrutetorkarna rakt upp genom att ha nyckelläge 0 och hålla upp högerspaken i ngn sekund står det i bruksanvisning. Men det funkar inte på min v70 D5 2010. Det händer nada, vad är fel? Gör jag fel? Hoppas ngn Jan hjälpa!
av ThunderAce
Det jag gör är, det du beskriver funkar inte på min heller

Stoppa i nyckeln och tryck till på start knappen, rör inga pedaler och håll inte i knappen
Då får du läge I på tändningslåset
Tryck upp spaken för torkarna och när de är på top tryck på start knappen igen då stannar de där

Se till att torkarna är nerfällda när du startar bilen igen annars tar de i motorhuven och kan repa lacken
av peralm
Jag tror det bara funkar en kort stund efter att motorn varit igång. För spaken uppåt mot rutan alltså inte spolningsläget.
Användarvisningsbild
av börne
Testade precis när jag stängde av motorn. Tryckte in nyckeln sen höll upp spaken & då fungerar det. Använder det aldrig men har testat tidigare & har för mig att motorn måste ha varit igång för det ska fungera.
av peralm
Tror inte du behöver trycka in nyckeln, bara stäng av bilen.
Användarvisningsbild
av börne
StefanN skrev:Nyttan med att ställa upp dom är mindre än risken att fälla ner dom innan man startar.....
Nä... tycker det är en funktion man lika gärna kunde vara utan, lätt att byta blad ändå, som du säger. Risken är stor att man glömmer dom sen har man ett fint hack i huven.
av peralm
Vet inte om det är olika på modeller, på min V70 D3-11 gör jag följande. Starta motorn, stäng av utan att trycka ut nyckeln, för spaken uppåt, inte mot spolning utan som om du skulle blinka om det vore blinkerspaken :???: håll spaken någon sekund. Hoppas det löser sig!

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]