Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fick 2a på bes för att handbromsen tog inte alls på höger sida.
pillade loss den där mojängen på båda sidor som börjat kärva i lederna så de går lätt.
sandpapprat på backarna och gjort rent.
ställt vajrarna vid spaken.

Nästa besiktning blev också underkänd då den tog men inte bra nog.

har pillat lite mer på det idag och kan inte se något fel. backarna är såklart slitna men bara till hälften. vad jag kan se så tar hela anläggningsytan också.. vad ska man göra nu? svetsa klackar så den tvärnyper när man drar i bromsen?
Problemet med handbromsen på dessa bilar (även 7/900) är att men inte kan justera ute vid hjulen. Justerar man vid spaken så blir hävarmen sämre och sämre ju mer man justerar. Förmodligen har det trögat på en sida så den är mer sliten och då är individuell justering oslagbar. Om du ändå ska plocka ner det igen så antingen byt till justerbara. Sitter på tidiga 240 (140 och 850 också) eller svetsa på backarna eller staget. Släpp justeringen vid spaken helt, överkanten på backarna ska då ligga mot klackarna i överkant på skölden, och du svetsar i och slipari nederkant till tills trummorna precis går att få på. Är det slitkant på trummorna måste den bort. Monterar du justeringar slipper du allt mek, monterar dom i stället för staget sätter på trummorna och justerar ut backarna. Sätter du nya backar funkar det kanske, det beror på hur slitet trummor och ledetr är. Justeringar är bra i vart fall.

Mvh
Lennart
ja kanske va lite otydlig men de såg ut som hela ytan på backarna tar i. hade bort kanterna också som inte var nämnvärt stora. kapskiva på rondellen och 20 sec senare... har vart där förut ;)
ska nog ta från "reservdelsbilen". nästan nya backar och bromsskivor får vi se om de fungerar. den tar bra..
Frrla skrev:ja kanske va lite otydlig men de såg ut som hela ytan på backarna tar
Hela ytan på backarna tar alltid, annars är det något annat fel. T.ex att man sätter i nya backar i gamla trummor. Samma sak om man tar begagnade backar utan att ta med trummorna. Nej, satsa istället på att hitta justeringar. Problemet med slitaget är att hävarmen i excentern rör sig för långt ut så det blir ingen kraft kvar, och är backarna då olika slitna måste man justera in dom individuell. Justeringen vid spaken justerar båda vajrarna samtidigt, med en liten utjämning.
På min kära 745-a t.ex köpte jag (när jag fick bilen hade den stått still över vintern, c:a 8 mån.) nya bromsskivor och bromsbackar. Precisionen på backarna är inte "High Tech" så det gick inte att justera vid spaken, den gick i botten. Då tog jag isär allt igen och svetsade staget så trummorna precis gick att få på. Det gick igenom besiktningen med ett nödrop eftersom backar och trummor inte var radialslipade ihop. Det är dom aldrig, det kostar mer än att köpa "grejerna" på t.ex Biltema. Men det "sliter till sig". Det är 8 år sedan och jag har "lindat" några varv med tillklippt bladmässing en gång för något år sedan i stället för att skruva på skruven vid spaken, och har fortfarande kanon handbroms. Har bytt skivor en gång emellan för jag fick rost markeringar som jag hade behövt svara bort (Biltemas skivor var billigare är svarvningen).

Mvh
Lennart
jag tror jag hittade felet ikväll. det var nog som du sa hela tiden TYP. de är så att ena klossen har gått snett av någon anledning och är sliten mer på insidan eller hur man ska beskriva. borde upptäckt det när jag tog loss det första gången kan jag tycka. men var väll mest inne på att viren stelnat till i lederna mot backarna och det skulle avhjälpa felet.

vilket fall. om det inte blir bra, så tar jag andra sidan från den andra bilen, så borde det väll bli bra då? (eftersom den handbromsen fungerar klockrent på båda bakhjulen) orkar inte jävlas med fuljusteringar eller jaga andra grejer. har annat för mig en tid framöver ;P

Edit: ja de räckte att ta skiva och klossar från ena sidan. Nu tar den helt jämt och nyper i bra.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]