NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kodak76
Har haft problem med bilen. Den har inte viljat starta och haft batteriet på laddning. Idag fick jag igång den men gasar man inte så dör den!? När man har gas pådrag så går det ojämnt som bara den och blurrar! Kommer även svart rök ur avgassystemet och motorlampan har börjat lysa. Som jag sa innan så har jag försökt starta den några gånger och den kanske blivit sur va vet jag. Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Fick igång bilen nyss. Går bra i 1-5 minuter på tomgång sen börjar den blurra och gå ojämnt till att dö helt. Kommer fortfarande svart rök ur avgassystemet. Någon som har någon bra idé? Och motorlampan lyser fortfarande..
Mja mja, få väl börja med att skriva att detta inte riktigt är mitt område. Men vi får väl börja någonstans.

Som glad amatör hade jag
Lyft huven och tagit bort motorkåpan, lyst med ficklampa i alla skrymslen och letat efter fel på allt so går till motor
Försökt att läsa ut felkoder
Se om den druckit mer olja än normalt sista tiden
Tagit bort luftburken och inspekterat spjället

Tecknen tyder jag annars som att den "går fett", får mer bränsle och för lite luft.

Förutom den svarta röken påminner det lite om ett fel jag haft, tar sekunder att kolla http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... g#p1001800

Hur som, vad är det för årsmodell och mital
Det är en -06 har gått 12500mil. Var en polare som sa att jag skulle ta den till Volvo och be dom nolla adaptionerna. Den har gått rätt mycket på etanol men tankade 95okt sist. Och han menar på att den tror fortfarande att den går på etanol där av felen.
Hur långt körde du direkt efter att du tankade BF95?. Du bör köra 15-20 minuter utan att stänga av motorn när du bytt bränsle. Om du får igång den nu, kör iväg en längre sväng kanske det löser sig.
Helt rätt som SvenB säger. Motorn måste adaptera när man byter bränsle. Det går till så att när man har tankat så kör man ett par mil eller ca 15 minuter i lugn landsvägsfart. Detta gör man för att motorn skall känna efter hurdant bränsle man har och hur det fungerar i all upptänkliga belastningar och situationer. Avbryt inte denna körningen för då börjar adapteringen om från Noll! Och kör man då bara små kortkörningar så kommer man ju aldrig till rätt inställning.
Har man adapterat rätt så behöver man aldrig tänka på det mer så länge man håller sig till samma bränsle. Oavsett om det är bensin eller E85.
Så det är förmodligen överkurs att Volvo skulle göra detta åt dig. Du gör det själv för mindre än en tiondel av priset som Volvo kommer att begära av dig. Och om din polare har någon annan uppfattning så be honom höra av sig här så skall vi undervisa honom.
Läs i instruktionsboken om adaptering.
Kodak76 skrev:Det är en -06 har gått 12500mil. Var en polare som sa att jag skulle ta den till Volvo och be dom nolla adaptionerna. Den har gått rätt mycket på etanol men tankade 95okt sist. Och han menar på att den tror fortfarande att den går på etanol där av felen.
Ahh, det var ju rätt viktig information :wink: Skriv hur det löser sig iaf

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]