Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick min nya atm magnetventil häromdagen.
Monterade den o med slangarna på exakt samma sätt som dem satt på gamla magnetventilen. Resultatet blev en besvikelse... Hade från början ca 0.3bar som mest o nu fick jag ca 0.4bar .
Bilen är en V70N 2.4T motoroptimerad hos GDM Performance för några dagar sedan. 3" avgas o inkapslat sportfilter. borde ha ca 250HK i kärran.
( färgerna finns ej kvar på slangarna, gul/röd/blå )
På autotechs hemsida finns följande beskrivning
1 = Blå (Insugsslang mellan luftfilter och turbo)
2 = Gul (Wastegate)
3 = Röd (Kompressorhus turbo)
Kollade på mina slangar och såg att 2 av dem satt fel
Nr 1 o 3 hade bytt plats!
Jag skiftade plats på dessa o provkörde.
Nu jäklar fick jag upp bar mätaren nästan på det röda hehe, ca 1-1,5 bar fick jag nu utan problem, dock lät det en del när jag pressade bilen, typ smällde från ljuddämparen ( pang pang pang jättefort, typ som en kulspruta hehe )
Har nu provat att ställa in wastegaten utan positivt resultat.
Här även provat byta tillbaka till gamla magnetventilen men det sker samma sak.
Redan vid ca 0.5bar börjar bilen låta som en kulspruta!
Drar jag av kontakten till ventilen så går bilen fint men får bara ett tryck på ca 0.2bar :-)

Vad ska jag göra?
Vågar inte köra bilen längre....
I övrigt går den fint.
Ny olja o nya stift för några veckor sedan.
Har fått följande förslag:
Byta turbo
Byta tändstift
Byta tändspolar
Byta wastegate
mm mm

Dock känns det extremt dumt o byta saker utan o veta nästan hundra att det hjälper :-) Bara tändstift o spolar går ju på ca 2500kr om man vill ha Bosch.
Snälla hjälp mig någon :-)
Finns det kanske någon snäll människa här inne som vill komma o kolla på bilen? Bjuder gärna på kaffe hehe ;-)
Finns i Skåne, utanför Helsingborg

Flyttar till rätt avdelning Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90/
Nexus
Du har postat i fel forumsdel någon moderator flyttar säkert tråden åt dig till rätt avdelning :)

1-1,5 bar är absolut inget bra risken finns att den kommer titta ut en vevstake någonstans.

Att den smäller i avgassystemet kan vara att bilen går för fett eller att inte all bensin antänds i cylindrarna utan antänds då istället i avgassystemet. Vet du om bilen svart ryker något då den smäller? Det kan även vara en felaktig LMM som orsakar smällarna. Finns säkert mer som kan fela så den beter sig så som du skriver men jag kommer inte på något mer just nu :)

Vet inte om det skiljer något på magnetventilen på V70N men så här ska det sitta på X70 vet inte om bilden är till någon hjälp :)

Slang 19 Gul
Slang 18 Blå
Slang 17 Röd

Slang nummer 20 ska gå till insuget.

Bild
Slang nr 18 ska gå ner till luftröret som sitter precis innan turbon.
Slang nr 20 ska gå till insugsgrenröret dvs efter gasspjället när du släpper gasen blir det då vacuum och dumpventilen där slang nr 20 sitter på turbon öppnar och släpper på övertrycket (laddtrycket)
En bild där slang nr 18 ska sitta :) Det ser annorlunda ut på din bil med det är iaf på samma ställe som slangen ska sitta precis innan turbon :) hoppas du förstår vart det är jag menar :)

Bild
DayDreamer skrev:Slang nr 18 ska gå ner till luftröret som sitter precis innan turbon.
Slang nr 20 ska gå till insugsgrenröret dvs efter gasspjället när du släpper gasen blir det då vacuum och dumpventilen där slang nr 20 sitter på turbon öppnar och släpper på övertrycket (laddtrycket)

japp då stämmer allt ju :-)
och det är på slang nr 18 jag satt ett T-kors för att kunna ansluta en vacumslang till bar mätaren i kupèn. e det rätt?
Nej där får du inget övertryck eller kanske något är osäker men om du sätter ett T-kors på slang nummer 20 så får du både övertryck och vacuum på laddtrycksmätaren har själv min laddtrycksmätare inkopplad på slang nummer 20 och det fungerar kanon :D
Nej det ska inte ha någon betydelse om nu inte du har fått ett läckage vid T-röret men även det skulle nog inte göra att bilen går som den gör. Så flytta över laddtrycksmätaren till rätt slang nr20 och ta en prov tur och se hur mycket den laddar. Vet inte hur mycket den ska ladda när den är trimmad men säg runt 0,7 kanske men absolut inte mer än 1,0 bar, original så laddar dom väl mellan 0,4-0,5 bar.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]