Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av luis
Hej det klonkar i framvagnen på min bil har frågat runt och blivit tipsad
att kolla k-hämmarenstag. och fjäderbenssäte +stötdämpare..

min fråga är om det skulle va k-hämmarenstag är det nåt man kan byta själv eller är det speciella verktyg som gäller...

samma sak fjäderbenslagring måste man lämna in det på volvo eller klarar man det själv.....

mvh...luis.
Användarvisningsbild
av Ramon
De s.k. K-stagen kan man byta själv, det tar inte särskilt lång tid och kräver inga specialverktyg. Fjäderbenslagring kan man också göra själv, men jag är osäker på ifall det krävs specialverktyg till detta. Men den mest troliga orsaken är att det är k-stagen till krängningshämmaren som orsakar det klonkande ljudet. Detta är ett konstruktionsfel som bl.a. Finns på S80 och V70N. Man kan se dessa stag ifall du rattar ut respektive hjul, bakom hjulen syns då dessa stag. Men bäst är ifall du lyfter upp bilen med domkraften, bock under och sen kryper under bilen. Då kommer du åt bättre och kan rycka i stagen så kommer du känna ifall det är det som glappar eller inte...

Lycka till :wink:
av luis
tack ramon ska göra som du beskriver.. min sista fråga har du nån ide om priset för stagen..

mvh luis
Användarvisningsbild
av Ramon
Hittar inte pris på Bilia's hemsida till S80, men till 400-serien kostar 1st ca 280kr (notera, inte ett par, utan endast 1st!), så jag kan tänka mig att 2st till S80 går på allra max 1200kr, troligen ligger priset på ca 900kr får båda. Vi fick k-stagena utbytta på vår V70N för ett tag sen, men det gick på förlängd garanti så jag vet ej vad de kostar till S80 mer exakt. Detta ger förmodligen en fingervisning på riktpris i alla fall.
av luis
Hej.. du hade så rätt så det var staget till k-hämmare det glappade en hel del och du hade även ganska rätt på priset oxå. 1180 för 2 st. på volvo nu ska jag sätta igång och byta..

tack för hjälpen gillar skarp folk som ger raka besked och vet vad de pratar om..... ha en trevlig sommar...

mvh luis....
Användarvisningsbild
av Ramon
Hej.. du hade så rätt så det var staget till k-hämmare det glappade en hel del och du hade även ganska rätt på priset oxå. 1180 för 2 st. på volvo nu ska jag sätta igång och byta..

tack för hjälpen gillar skarp folk som ger raka besked och vet vad de pratar om..... ha en trevlig sommar...
Tackar tackar... Bra att det "bara" var k-stagen, man kommer ju undan ganska billigt ändå, samt att det inte är så svårt att byta dessa själv. Lycka till med bytet och ha en trevlig sommar du med (D)

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]