Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
volvofantast skrev:Hittade dom något fel på bilen?
Bilsäljaren körde själv bilen till verkstaden igår. Jag pratade med honom idag. Det va tydligt sa han att det hörs något vid gupp. Mer kunde han inte säga än att verkstaden som ska byta kamremmen också kommer åtgärda det. Oavsett vad det är så kommer det som behöver bytas att bytas. Så det kan vara så att jag inte får hämta bilen imorgon beroende på vad som behöver bytas.
av Alexas
Jag tror att volvofantast får rätt. Verkstaden TROR att det är fjädersätet. Alltså "bussningen" som sitter mellan fjäderbenslagret och fjädern så att den inte ska slå upp. De har inte rivit ner något än då de väntar på besked från säljaren.

MEN, de tror att det kommer från framvagnen. När jag provkörde bilen så lät det ingenting när jag kom över ett fartgupp med framvagnen bara med baken. Men tydligen kan det fortplanta sig på konstiga sätt.

Kamremmsbytet är påbörjat och verkstaden sa att bilen i övrigt är i riktigt bra skick maskinellt!

To be continued....
av Alexas
Det verkar som att stagen bak orsakade ljudet bak men fram så är det tydligen ett litet klonk fortfarande som beror på fjädersätet. Men det verkar börja bli lite dyrt för han försöker undan med att "det inte påverkar trafiksäkerheten" haha. Som om det skulle göra någon skillnad . Bilen ska vara ljudfri från fram/bakvagn när jag får den, allt annat är oacceptabelt. Tycker ni det är en rimlig ståndpunkt?

Det är en MRF-handlare (auktoriserad Toyota).
av Lövet
Delvis. Du kan inte kräva nyskick av en begagnad bil. Brister som är förenliga med ålder och mil är inte ett fel i rättslig mening (och därmed kan du inte kräva åtgärd efter köp). Därmed är det ju väldigt rimligt att du kräver åtgärd om det är en förutsättning för att du ska köpa bilen. Sedan får handlaren ta ställning till om han vill sälja bilen åt dig eller inte.
av Alexas
Självklart är det så. Och visst är det så enligt konsumentköplagen också. Slitage som beror på bilens ålder går inte att få "garanti" på.

Men, i köpeavtalet står det tydligt "oljud i framvagn" som en av de sakerna som ska åtgärdas innan köp. Visserligen står det krängningshämmare inom parentes men det konfronterade jag honom med vid ett senare tillfälle och han sa klart och tydligt "jag skrev så bara för att jag ännu inte riktigt vet vad det är som låter". Och trodde han att han skulle vara smart och skriva så men säga en annan sak i telefonen för att ge honom fördel med det som finns på papper så tror han fel för samtliga samtal finns självfallet inspelade.
av volvofantast
Gnäller dom så är gummit i fjädersättet som är dåligt,gummit och lagret är nog inga dyra saker men man bör väl göra hjulinställing också,har han sagt att han ska fixa så att det inte låter så får han väl ordna det.
av Lövet
Har du betalat än? Om inte, gör inte det. Det är ditt enda riktiga förhandlingskort.
av Alexas
Nädå inget är betalt :) Har precis pratat med säljaren, och såhär låter domen!

Missljud i bakvagnen vid gupp: Avgassystemet som hade lossnat från upphängningen. Fixat!

Ljud från framvagnen (inte upptäckt av mig utan av verkstaden som gjort rep.): Fjäderbenslagringen vänster fram som låter ibland, måste provoceras fram. Säljaren skriver in i kontraktet att jag vid ett eventuellt byte lämnar över fakturan till dem som står för kostnaderna. Detta för att inte försena leveransen ytterligare.

Kamrem och vattenpump bytt.

Besiktning av säljaren på måndag för att få grönt ljus :)
av Alexas
volvofantast skrev:Vad var det för fel när du körde i 140km?
Vibrationer i ratten. Säljaren har kört bilen en stund och konstaterat att vibrationerna inte finns där längre. Verkar med andra ord vara så att hans teori stämde om att plattsulan behövde köras rund. Men det är såklart också något jag själv kommer testa i efterhand och kräva åtgärd på om så inte skulle vara fallet.

Verkstaden där kamremmen byttes har i övrigt kontrollerat framvagn och bakvagn utan att hitta något.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]