Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med att bilen känns väldigt spårkänslig samt att den tycks sticka iväg åt olika håll när man kör i ca 40-70km.

Nyligen bytte jag länkarmar till de med en hårdare plast/gummi i bussningarna och till en början upplevde jag bilen som mycket stabilare. (övriga bussningar i framvagnen är ok, bilen är nybesiktigad)
Men nu har problemet börjat dyka upp igen. Det är lite svårt att förklara hur det ter sig men t.ex. vid en vänstersväng i ca 50 km så känns det som att framdäcken tappar fästet för en sekund och man åker rakt tills bilen får fäste igen. Man hoppar liksom till lite precis som när man kör över en isfläck med bilen och den glider till lite i en sväng. Jag har misstänkt glapp i styrväxeln och ja det är ett ytterst litet glapp som man kan känna i däcken när man tar kvart i tre greppet och juckar lite fram och tillbaka. Samma ljud kan även höras när man vickar lite på ratten när bilen är upphissad. Det är dock inget märkbart glapp i ratten utan snarare ett mekaniskt glappljud som hörs, möjligen från knuten där styrväxeln går upp till rattstaget eller vad det heter.

Kan det vara en felaktig hjulinställning som leder till liknande symptom?

Är det någon annan som upplevt detta? Vill försöka undvika byte av styrväxel för det var inte billigt...

v70 t5 2002 20,000mil
ciparn skrev: Nyligen bytte jag länkarmar till de med en hårdare plast/gummi i bussningarna
vad är det du talar om här?
polyuretanbussningar?
köpt var?
ciparn skrev:Har problem med att bilen känns väldigt spårkänslig samt att den tycks sticka iväg åt olika håll när man kör i ca 40-70km.

Nyligen bytte jag länkarmar till de med en hårdare plast/gummi i bussningarna och till en början upplevde jag bilen som mycket stabilare. (övriga bussningar i framvagnen är ok, bilen är nybesiktigad)
Men nu har problemet börjat dyka upp igen. Det är lite svårt att förklara hur det ter sig men t.ex. vid en vänstersväng i ca 50 km så känns det som att framdäcken tappar fästet för en sekund och man åker rakt tills bilen får fäste igen. Man hoppar liksom till lite precis som när man kör över en isfläck med bilen och den glider till lite i en sväng. Jag har misstänkt glapp i styrväxeln och ja det är ett ytterst litet glapp som man kan känna i däcken när man tar kvart i tre greppet och juckar lite fram och tillbaka. Samma ljud kan även höras när man vickar lite på ratten när bilen är upphissad. Det är dock inget märkbart glapp i ratten utan snarare ett mekaniskt glappljud som hörs, möjligen från knuten där styrväxeln går upp till rattstaget eller vad det heter.

Kan det vara en felaktig hjulinställning som leder till liknande symptom?

Är det någon annan som upplevt detta? Vill försöka undvika byte av styrväxel för det var inte billigt...

v70 t5 2002 20,000mil
Hade en v70 som bettede sig precis som du beskriver och det var styrväxlen som var dålig, kan ju inte garantera det är felet på din bil.
ciparn skrev:Jag har misstänkt glapp i styrväxeln och ja det är ett ytterst litet glapp som man kan känna i däcken när man tar kvart i tre greppet och juckar lite fram och tillbaka. Samma ljud kan även höras när man vickar lite på ratten när bilen är upphissad. Det är dock inget märkbart glapp i ratten utan snarare ett mekaniskt glappljud som hörs, möjligen från knuten där styrväxeln går upp till rattstaget eller vad det heter.
Är du säker på att det är i just styrväxeln det glappar lite? Det kan ju vara glapp i en eller flera styreleder. Det är ett vanligt fel på de här bilarna. Vi har ju samma bil (V70 T5 -02) och när jag köpte min för åtta år sedan lät jag byta alla styrlederna eftersom de visade sig vara dåliga. Nu i vinter var det hänt igen. Har precis fått vänster yttre styrled utbytt eftersom den blivit glapp på nytt. När besiktigade du senast? Det här är något du får nedslag på om glappet är alltför stort.

Sedan vet jag inte om detta är förklaringen till de problem du märkt vid körning. Jag har inte noterat några problem vid körning de gånger jag haft lite glapp.
Bilen är nybesiktigad för typ 3v sedan det var då jag fick en 2a på länkarmarna. Hade glappet innan och bytte länkarmarna och det kändes till en början bättre med styrningen men nu har det börja hända igen. Ingen anmärkning på styrväxeln från besiktningen.
ciparn skrev:Bilen är nybesiktigad för typ 3v sedan det var då jag fick en 2a på länkarmarna. Hade glappet innan och bytte länkarmarna och det kändes till en början bättre med styrningen men nu har det börja hända igen. Ingen anmärkning på styrväxeln från besiktningen.
Och det är inte så enkelt som att du har däcksproblem av ett eller annat slag? Det här med att bilen reagerar sent när du svänger tyder ju snarast på någonting sådant. Glapp borde normalt innebära att den istället vinglar lite.
av rid54
Hjulvinklarna kan ju ställa till känslan ordentligt. Har du gjort en hjulinställning? Låter som att det skulle kunna vara nåt med "toe-in", dvs att den vinkeln är fel och det kan ge rätt mysko upplevelse när man kör.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]