Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Om du tar betalt för uthyrningen är den yrkesmässig. Du får bara täcka dina faktiska kostnader för att det inte ska räknas som uthyrning. Det är den definitionen försäkringsbolagen jobbar efter i alla fall. Dvs exempelvis alla som hyr ut sina husbilar på Blocket ligger jäkligt illa till. Bara faktumet att husbilen är ute på annons är enligt FB en indikation på att den är yrkesmässig. Ni ska ju inte tro att inte försäkringsbolagen håller koll på vilka bilar som ligger där också...
Användarvisningsbild
av frasse4
Hehe hyr min kudde så får du låna min husbil och enbart täcka mina faktiska kostnader!
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lövet skrev:Om du tar betalt för uthyrningen är den yrkesmässig. Du får bara täcka dina faktiska kostnader för att det inte ska räknas som uthyrning. Det är den definitionen försäkringsbolagen jobbar efter i alla fall. Dvs exempelvis alla som hyr ut sina husbilar på Blocket ligger jäkligt illa till. Bara faktumet att husbilen är ute på annons är enligt FB en indikation på att den är yrkesmässig. Ni ska ju inte tro att inte försäkringsbolagen håller koll på vilka bilar som ligger där också...
Lagen föreskriver: självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.

Man kan köra svarttaxi och ta betalt för det om det sker enstaka gånger, för då är den inte varaktig.
Användarvisningsbild
av 800serien
Även om jag kör en gammal 850 så skulle jag aldrig hyra ut den till några okända tattare. Visst skulle jag kunna tjäna pengar långt över det bilen är värd men jag är alldeles för nöjd med den och den är i rätt bra skick för att vara en 850(de flesta används ju som slit och släng och ser risiga ut som själva f*n). Så nej tack, det där är bara något för de som är icke-bilintresserade.
av Lövet
Milktrucker: Försäkringsersättning styrs av deras egna villkor, inte lag. Det du hänvisar till är främst en skattemässig fråga.
Nu verkar det inte vara någon här som är direkt sugen att hyra ut men det är värt en varning. Det är just pga den här situationen som aktörer som Flexidrive (numera nåt annat) har en funktion.
av Droopy
Hade man kunnat tjäna tex 5000k på en helg hade jag lätt hyrt ut den, men med tanke på hur billigt det är att hyra en personbil idag så lär man inte kunna tjäna specielt mycket. Sist jag hyrde på Avis betalade jag 500sek per dygn för en kombi, och det skulle jag inte hyra ut min egen för.
av Lövet
Exakt. Det har gjort att man drar sig för att hyra också. Varför hyra en halvskabbig bil med risk att bli stående för 500:- per dag när Hertz och Avis ligger några hundralappar över bara?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS