Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JallooZ
Goddagens, hade bilen inne på Bilia för felsökning häromdagen. Fick konstaterat att själva tankmätaren i kombiinstrumentet inte fungerade. Nu till frågan, går det att endast byta tankmätaren eller måste jag byta hela instrumentet? Volvo ville ha 9000för ett byte..
av andersuw
JallooZ skrev:Goddagens, hade bilen inne på Bilia för felsökning häromdagen. Fick konstaterat att själva tankmätaren i kombiinstrumentet inte fungerade. Nu till frågan, går det att endast byta tankmätaren eller måste jag byta hela instrumentet? Volvo ville ha 9000för ett byte..
Volvo har inga lösa reservdelar till instrumentet men det finns möjligheter att få dem reparerade på annat håll. Se t.ex. här:

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/s60-6662997

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=124798

Att byta mot ett begagnat från skroten är också en möjlighet men jag skulle nog pröva möjligheterna till reparation först. Vilken årsmodell är det? Det är vanligt att instrumenten går sönder på de första årsmodellerna (fram t.o.m. -02 eller möjligen -03). Sedan blev det bättre kvalitet.
av JallooZ
Tack för svar. Har en 2003a. Ska försöka ta loss kombiinstrumentet och se om jag kan lokalisera något synligt fel. Återkommer
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det är lätt att ta bort och isär kombiinstrumentet, och själva mätarna går också att ta loss var för sig. Däremot är det extremt många små lödpunkter där inne så man bör veta vad man gör när man letar fel (jag visste inte vad jag gjorde när jag hade isär mitt så jag lämnade iväg det för reparation).
Kom dock ihåg att du kommer få felmeddelande på SRS-systemet när du har tagit bort instrumentet. Har du inte utrustning för att släcka detta meddelande får du en merkostnad där.

Som redan länkat ovan finns OBD Tuning i Karlstad som renoverar för 2500. Jag lämnade in min bil hos Autoinstrument i Stockholm (närmare). De tog 2800 men skötte också demontering och montering samt släckte felmeddelandet.

Vad du än gör, betala inte 9000 till Volvo för detta, det är ju ocker! :o
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]