Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja allt finns ju på plats redan idag med standardlösningar. Är faktiskt förvånad över att man inte har funktionen (avser Volvo) för att kunna läsa ut felkoder från en bil som har problem för att snabbt avgöra om man behöver besöka verkstad.
Du får ju idag en Assistansförsäkring om du servar bilen hos Volvo, varför inte komplettera med att få "remote" felanalys då det ger ett mervärde.
AndS - berätta mera om tilläggsförsäkringar! Dock med min stigande grad av denna känsla :evil: blir jag lite fundersam vad gäller att det släpps ut en ny bil, som egentligen inte är så ny, och där jag redan efter mindre än 400 mils körning har varit inne på en uppdatering av mjukvara, nu sannolikt har en till I vänten för att den inte ska tvärdö, har att åka på verkstad för att defrostern på framrutan inte räcker till, - och borde ha en tilläggsförsäkring?!?! Inget ont mot Dig AndS!!! ... Någon liten datanisse på Volvo borde hamna I skam-stocken för att ha som första ambition att kränga fler bilar, I stället för att de som släpps ut på vägarna är säkra? Visst hade man manga beställningar, och folk som hojtade over att de fick vänta på sin bil - men vad sjutton är detta? Och att behöva vänta på en uppgradering av mjukvaran, fastän bilen faktiskt kan vara livsfarlig, för man får inte tummarna loss att skicka ut snailmail till "de berörda", utan "väntar på att trycka på knappen" gör mig - tja irriterad! Tack till alla här för stöd!
AndS - vad gäller att läsa felkoder... - Vet inte hur det är med Volvo, men Mitsubishi och deras felsökning där jag köpte en ny SUV ett år innan jag byte in den mot den här V70 - var det så att deras felkoder inte verkade ha något minne, så trots ganska allvarliga saker I bilen hittades Inga felkoder. "Och får vi Inga felkoder får vi ingen ersättning för felsökning, och vem ska då betala om vi lägger timmar på att försöka hitta ett fel?". Jag hoppas att det inte gäller samma för Volvo, för då ger jag upp och köper en gammal häck utan elektronik! Det här låter ju som när man gick från DOS till WINDOWS! Jag var en fena på att programmera I DOS, sedan kom Windows, och nu tjatar min dator om att jag absolut måste ha Windows 10, fastän jag nedgraderade våra datorer från 8 till 7...! Så jag håller med Dig AndS: Ska det hela tiden uppgraderas mjukvara för att hålla bilen igång SKA detta ske med automatik, ffa då vi inte bor bredvid verkstaden!
Sannolikt är även detta ett mjukvarufel enl verkstaden, då "allt ju styrs av datorer...". Och då bränslemätarfelet är åtgärdat, och "allting-dör" felet inte var ett fel på vår bil, för det stod inte så I bilens data-sida (! Den var ju inte återkallad! :-(O) ), men först när jag fått hjälp av en hjälpsam kille här på forumet erkändes som att "jovisst hör din bil till de som ska uppgradera mjukvaran för att förhindra att allting dör!" - fick jag besked på att även var, hur , vart och när det blåser på vindrutan kan vara ett mjukvarufel - så de skulle kolla det också! - Blir spännande att se när våra 400' blir till vad vi betalat för... :-O) Hade väl varit helt ok om dessa uppgrderingar av bilens datasystem skedde automatiskt, précis som på vilken stationär skitdator som helst, men vi har flera mil till verkstad, och bara väntan I obekväma stolar och en mugg varm choklad från automat att se fram emot... :roll:
Så där imma är vanligt i Danmark på vintern för att det svänger runt nollan och regnar så jävligt förbaskad mycket.

Med tiden blir mattorna så blöt att det blir direkt vatten på rutorna på morgonen.

Går antingen bort om vädret blir torrt eller om man åker en lång tur med massor värma i bilen som kan ventilera bort all fukt.

Beroende på väderliket ditt ställe i Sverige - kanske du råkat ut för samma sak.
EjS skrev:Så där imma är vanligt i Danmark på vintern för att det svänger runt nollan och regnar så jävligt förbaskad mycket.

Med tiden blir mattorna så blöt att det blir direkt vatten på rutorna på morgonen.

Går antingen bort om vädret blir torrt eller om man åker en lång tur med massor värma i bilen som kan ventilera bort all fukt.

Beroende på väderliket ditt ställe i Sverige - kanske du råkat ut för samma sak.
När jag hade förra bilen (MY08) så funkade det perfekt, sedan fick jag en uppgradering under servicen och efter det så var det ofta imma på rutan, speciellt vid start. Nya(re) bilen har samma elände. Misstänker mjukvaran.
Har nu bilen återkallad pga "allting dör felet", och de skulle kolla mjukvaran för ventilation. Jag testade idag med fullt blås på rutorna, och defrostern vad gäller framrutan (obs - det var bara den nedersta decimetern som var påverkad!) blåser den friskt, men känns först ung en decimeter upp på rutan, så inget blås längst ner! Kolla inlagd bild (kass mobilkamera) hur det såg ut efter 7 mils körning med fullt blås! Och nej, vi har inte badat hundar eller ungar I bilen... ;-) Däremot var där när vi körde iväg lite snö på utsidan (!) på ungefär samma område. Helt ok, enligt "lagen om den kallaste väggen!", med det måste ju gå att få bort?!? Får se om uppdatering av mjukvara vad gäller den saken ändrar på detta problem! :-)

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]