Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ganska få normala bilar som har problem med reservdelsförsörjningen, faktiskt. Genom OEM-delar, piratdelar, Ebay och skrotar kan man få tag på det mesta till t ex:
Peugeot 604 3,0-24 SV -91
Ford Scorpio 2,9iGhia -89
Mitsubishi Space Wagon -87

Så jag skulle inte alls oroa mig!
/PH
När Volvo införde holländskbyggda modellen 440 (som internt kallades 444, oavsett vad som stod på luckan där bak) fick man lösa problemet att man fortfarande hade delar i lager till en modell som hade samma beteckning. Alltså PV 444, som började produceras på allvar 1947. Nya modellen 440 introducerades som årsmodell 1989.
Har köpt och fått levererad en ny V70 för 400' . Problemen här beskrivna var nog lite förhastade... - nu inkallad efter många påstötningar hos återförsäljaren och med hjälp av en av detta forumets medlemmar för 2:a uppdatering (första vad bensinmätaren, nu "allting-dör" uppdateringen). Så mina problem ligger nog inte I framtiden vad gäller reservdelar, utan just NU - I att få den bil som jag köpt och betalat för... :shock: och inte någon replika
av en Volvo. :x
Sillastryparen skrev:Har köpt och fått levererad en ny V70 för 400' . Problemen här beskrivna var nog lite förhastade... - nu inkallad efter många påstötningar hos återförsäljaren och med hjälp av en av detta forumets medlemmar för 2:a uppdatering (första vad bensinmätaren, nu "allting-dör" uppdateringen). Så mina problem ligger nog inte I framtiden vad gäller reservdelar, utan just NU - I att få den bil som jag köpt och betalat för... :shock: och inte någon replika
av en Volvo. :x
Ta upp detta med din säljare, att klaga på ett forum ger 0.
least - jodå att klaga här kan ge en hel del, då här finns bade kunniga och hjälpsamma människor! Hade jag inte gnällt här på annan tråd om att det tydligen var omöjligt att få besked på om vår V70 var en av de drabbade för "allting-dör" felet hade jag inte fått ett vänligt PM från en medlem här som hade möjlighet att kola via vårt bilnummer, - och jodå visst horde den dit. jag ringde tillbaka till min verkstad och talade om VAR de skulle leta, och då plötsligt kunde de hitta att den hade just den mjukvara som ska in för uppdatering. Så visst hjälper det att skriva här! Och ÅF visste ju ingenting, och trodde bestämt att det bara gällde XC70, så där fanns ingen hjälp att få. Men det fans det alltså här.
Ska folk på forumet ge dig kompensation för att du råkat få en bil med några fel på?
Tycker att du är löjlig som skriver saker i stil med att just din bil skulle vara en "replika av en Volvo".
Vad vinner du på att klaga på märket på ett märkesforum för just Volvo? Ta det med din säljare istället och säg att du är missnöjd, vem vet de kanske kan hjälpa dig på ett bra sätt?
First but not least - handlar inte allting om pengar! Det handlar om att om man har betalat en vara har man också rätt att få den varan. Och jag kan bara erindra mig EN enda av alla våra bilar som hade en så här hackig start, och det var när vi byte till en ny SAAB 900-94, den första versionen, som stod på verkstad mer än halva tiden, med lånebil. När vi bytte in den frågade säljaren om årsmodell, och jag svarade sanningsenligt att: Det mesta är nog från 1994, men stora komponenter har bytts ut under flera år pga återkallelse, så jag vet inte riktigt...

De problem jag som lekman trodde stod på agendan nu var det som fick mig att skapa denna tråd, och här har jag fått den info och det stöd jag behövde för att beställa en ny Classic. Och då är självfallet oron inte att jag råkat få en bil med några småfel, utan att jag är på väg att få samma beska bismak I munnen som jag fick av vår förra SUV som jag bytte in mot Volvon efter ett år: Jag litar inte på bilen. - - - Många har beställt, - och kanske man krängde för många bilar på för kort tid för att ha allting klart när de skulle levereras? 2 återkallanden, och bilen har gått lite drygt 300 mil... Hmmm. Bådar inte gott, och är inga småfel! Bränslemätare, allting-dör-buggen, fel i ventilationen så framrutan inte går att få defrostern att verka på (enl verkstaden ett mjukvarufel)... - Nä, jag känner inte igen Volvo, där vi haft både V70 och XC90 tidigare.

Så jag räknar inte med att Du "least" ska kompensera mig, utan snarare så här: Har jag skapat en tråd bör jag väl I ärlighetens namn uppdatera hur det gick? Så tråden om förväntade reservdelsproblem är obsolet, och har nu transformerats till att gälla nutid: Vad hander härnäst? Problemet var alltså ett annat än jag trodde.

Sedan bjuder jag gärna på att Du anser mig vara "löjlig"! Och med replika menar jag att jag inte känner igen Volvo så som jag lärt känna detta bilmärke under flera år. Och undrar vad som hänt med Volvo, då dess "goda namn och rykte" verkar bli lite kantstött. Åtminstone hos mig.

Jag förstod dock inte att detta som är ett "märkesforum" bara skulle innehålla halleluja- sånger över märket, utan att här också fanns plats för kritiska röster, t ex sådana som gjorde Volvo uppmärksamma på att "allting-dör"-problemet faktiskt togs tag i av Volvo! Och nej, jag tror inte det var Aftonbladet som fixade detta! Så finns det återkommande (?) mjukvaruproblem på nya Volvo, (har redan efter drygt 300 mil ramlat över 3 mjukvarufel enl min aukt Volvo-verkstad), finns det kanske skäl i att Volvo kollar upp samtliga mjukvaruuppdateringar? Något sådant hade kanske inte varit fel för någon Volvo-ägare...? Det jag har köpt är en SÄKER bil, och då vill jag också ha det, och inte åka fram och tillbaka på verkstad, som vi liksom inte bor granne med!

Jag hoppas att inte också detta inlägg på denna tråd har gjort Dig förnärmad, och önskar Dig allt gott med Din Volvo! :)
Då du reagerar så kraftigt, så tycker jag verkligen att du ska prata med din handlare.
Att din bil dog under färd kan jag förstå var illavarslande.
Du har uppenbarligen tappat förtroendet för Volvos produkter och ska hållas skadelös av tillverkaren.
Kanske ett inbyte vore på sin plats och det lär inte vara svårt, då du på kort tid har varit på verkstaden ett flertal gånger.
Tråkigt att du har problem med bilen. Oftast så är det de sista årsmodellerna som har minst problem -- men den här gången har Volvo inte lyckats så bra. Nu får vi hoppas att det löser sig. Jag hoppas och tror det.

Det finns redan nu så pass många V70/XC70 av "nuvarande" generation för att du i princip ska vara garanterad att det finns både reservdelar och folk som kan reparera bilen så pass länge som du vill ha den kvar.

Det är egentligen första årsmodellen man ska vara mest rädd för. Se på SAAB -- gamla 900, 9-3 och 9-5 har inga problem med reservdelsförsörjningen eftersom det finns tillräckligt många av dem i trafik för att det ska vara lönsamt att tillverka reservdelar till dem. Däremot har de få som äger sista modellen av 9-5 problem. Det tillverkades för få exemplar av den bilen för att det ska löna sig att tillverka reservdelar till den modellen.

Men nu är jag hyfsat övertygad om att Volvo inte hamnar i samma situation som SAAB.

Men den mängd fel som Volvo lyckats få på sin gamla "plattform" samt nya XC90 så är jag i alla fall lite oroad över kvalitetsnivån på nya S90 och V90. Å andra sidan så hade vare sig V60 eller XC60 någon stor mängd fel när de introducerades.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]