Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du kopplar in en multimeter i läge för att mäta ampere, dvs strömuttag från batteriet och så bör du se vad förbrukningen ligger på. Du får kanske vänta en kvart så allt hinner gå i viloläge. Sedan kan man plocka säkringar för att se om det förändras.
Då har du något att syssla med tills du beställt andra analysverktyg.
AndS skrev:Om du kopplar in en multimeter i läge för att mäta ampere, dvs strömuttag från batteriet och så bör du se vad förbrukningen ligger på. Du får kanske vänta en kvart så allt hinner gå i viloläge. Sedan kan man plocka säkringar för att se om det förändras.

Se till att du mäter i serie bara, annars går säkringen (i bästa fall) i multimetern
Gameburg skrev:
AndS skrev:Om du kopplar in en multimeter i läge för att mäta ampere, dvs strömuttag från batteriet och så bör du se vad förbrukningen ligger på. Du får kanske vänta en kvart så allt hinner gå i viloläge. Sedan kan man plocka säkringar för att se om det förändras.

Se till att du mäter i serie bara, annars går säkringen (i bästa fall) i multimetern
Om man inte vet hur man mäter ström respektive spänning, så ska man helt och hållet hoppa över mätningar :wink:
Prova att koppla bort batteriet i minst ett par timmar, anslut det sedan och ladda med batteriladdarens pluskabel på batteriets pluspol och laddarens minuskabel till lämplig jordpunkt i motorutrymmet. Bilen måste få laddning den vägen annars "fattar inte" bilen att batteriet fått laddning.

Alcolåset kan mycket väl vara en källa till trassel, men även att den är gaskonverterad. Om jag inte minns fel så startar de bilarna alltid på bensin för att sedan gå över på gas. Jag tänker att ngt kanske strular med det?
Kolla med AFV i Gbg om de känner till ngt vanligt problem med detta.
prahna skrev:Sätter du en multimeter i strömmätning och i serie så kommer du garanterat elda upp den. De brukar bara klara 10A...
För att mäta strömstyrka med en vanlig multimeter måste man koppla in mätaren i serie och mätarna brukar som du säger klara 10 A. Om bilen stod och tjuvdrog mer än 10 A skulle det bara ta några timmar innan batteriet var urladdat. Normal strömförbrukning för en bil i "viloläge" ligger i storleksordningen 50 mA eller mindre och den eventuella tjuvdragning det kan handla om brukar vara av en storleksordning som gör mA till ett lämpligare mått än A. Så är med all sannolikhet fallet även här med tanke på den tidsrymd för urladdning som TS anger (någon vecka snarare än någon timme).

Sedan skadar det förstås inte att vara lite försiktig när man kopplar in mätaren så att man snabbt kan bryta strömmen om man ser att det drar iväg. En brunnen säkring i multimetern är väl annars inte hela världen det heller. Den som vill gardera sig kan naturligtvis använda en tångamperemeter istället (se länk nedan). Men de kostar ju lite mer än en vanlig multimeter.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000023355/
Jag skulle nästa våga att satsa pengar på att det är alkolåset som drar ström.

Har haft ett liknande problem på en tjänstebil.
Den hade ett alkolås av märket Dräger.
Och stod bilen stilla i mer än en vecka, så var batteriet urladdat.
Så hade man semester och inte skulle använda bilen, så fick den stå på underhållsladdning

Det var något i styrenheten till alkolåset som låg på konstant 12V.
Det behöver inte vara att det drar extremt många mA/A, men är det konstant så tar batteriet slut relativt fort.

Jag hade fortsatt att undersöka alkolåset.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]