Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peralm
Då får jag väl börja följa kablaget, det verkar ju vanligt med kontaktproblem. Kanske logiskt eftersom mätaren funkar när jag kört en stund då ökar ju spänningen något!
av andersuw
peralm skrev:Då får jag väl börja följa kablaget, det verkar ju vanligt med kontaktproblem. Kanske logiskt eftersom mätaren funkar när jag kört en stund då ökar ju spänningen något!
Ja att kolla andra änden av kabeln är nog en god idé. Om det är lite glappkontakt där kan problemet mycket väl vara värmerelaterat. Skulle snarare gissa på det som förklaring till att det funkar efter en stunds körning. Spänningen stiger på en gång men värmen kommer krypande mera gradvis.
av peralm
Första skarven finns ju ute i spegelhuset den är ok, jag har även haft bort dörrklädseln och där finns ett större kontaktstycke som jag antog var nästa från givaren den är också kollad men jag får väl öppna igen och mäta om jag har kontakt med givaren där.
av andersuw
peralm skrev:Första skarven finns ju ute i spegelhuset den är ok, jag har även haft bort dörrklädseln och där finns ett större kontaktstycke som jag antog var nästa från givaren den är också kollad men jag får väl öppna igen och mäta om jag har kontakt med givaren där.
Om du redan kollat hur det ser ut i spegeln och i dörren skulle jag i första hand fokusera på kabelgenomföringen vid dörren (risk för kabelbrott där) samt kontaktstycket vid ECM (risk för oxid). Kanske är det enklast att först leta upp det senare. Då kan du ju enkelt mäta upp om du har förbindelse hela vägen genom kabeln fram till spegeln eller inte.
av peralm
OK någon bra förklaring var jag hittar ECM?
av andersuw
peralm skrev:OK någon bra förklaring var jag hittar ECM?
Ja, se här. ;-)

Misstänker dock att du måste ta bort det stora "plastlocket" ("plenumtäckningen" på "Volviska") mellan motorrum och vindruta för att komma åt den.
av peralm
Den sitter alltså på torpedväggen i motorrummet, inte inne vid mittkonsollen?
av andersuw
peralm skrev:Den sitter alltså på torpedväggen i motorrummet, inte inne vid mittkonsollen?
Ja du kommer åt den via motorrummet men måste sannolikt demontera "plenumtäckningen" innan du kan se den. Jag skulle för säkerhets skull koppla bort batteriet innan jag kopplar ur några kontaktstycken på ECM (och bortkoppling av batteriet bör inte göras förrän man väntat minst fem minuter med "nyckel" ur). Jag är inte säker på att det är nödvändigt men det är åtminstone tänkbart att man får felkoder annars. Sedan bör du också se till att göra dig av med all statisk elektricitet på kroppen innan du pillar på något av kontaktstyckena. Får du en statisk urladdning är det stor risk att förstöra antingen ECM eller någon av de komponenter den är kopplad till.
av Kalle55
ECM sitter tydligen på olika ställen beroende på motor. Här finns en bra beskrivning med bilder från BSR:
http://sv.bsr.se/las-mer/ecu-assembly

Jag hade problem med yttertempen på en V70II 2,5 FT -09. Yttertempen kom och gick i displayen och det blev bara värre med tiden, speciellt när det var kallt och fuktigt ute. ACn funkade kass och till sist tändes motorlampan. Först bytte jag yttertempgivare i vänster backspegel. Sen smorde jag upp kontakten i backspegeln, kontakten innanför vänster dörrsida och stora kontakten vid dörrens gångjärn. Det blev inte bättre förrän jag kopplade loss minuspolen på batteriet och smorde upp och motionerade de två kontakterna till ECM i motorrummet.

Efter den sista åtgärden fungerade yttertemperaturen direkt och motorlampan lyste inte mer.
Hoppas jag har gjort rätt nu, men det verkar lovande :)

Tack för alla tips i denna tråd!

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]