Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1056770
Hej allihopa!
Idag påväg till plugget så valde min kupefläkt i min 850 -93 att lägga av, märkte det ej förrän rutorna började imma igen.. Ganska jobbigt i rusningstrafik.. Kollade felkoder på ECC:n och hittade en hel del men vet inte riktigt hur jag skall tolka dem. Det enda symptomet som jag bryr mig om är ju att fläkten inte går.

Dessa fick jag fram:

1-3-5 Motortemp, ingen frekvenssignal

4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering

4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad

4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad

4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal


4-1-4 samt 4-1-7 bör ju vara oväsentliga. 4-1-4 hade jag då bilen köptes men det var inget som gjorde att fläkten ej gick.
1-3-5 och 4-1-8 förstår jag inte riktigt vad de betyder så upplys mig gärna om dem skulle kunna påverka.
4-1-1 känns ju som det väsentliga egentligen, men vad skulle kunna orsaka detta? ECC enheten? Fläktmotståndet? Fläkten är bytt till en från skruvat för 2 veckor sedan då den gamla började gnissla förskräckligt. Den har funkat bra fram tills idag.

Uppskattar verkligen all hjälp!
Mvh // Joakim
#1056799
Skulle tro att effektsteget har gjort sitt för fläkten går väl inte igång om du väljer full hastighet manuellt?

1-3-5 Det är väl den signalen som ECC tar från motorn så att den vet på ett ungefär när den ska börja att dra igång fläkten på högre varv.

4-1-8 Effektsteget/enheten den signalen som styr hur fort fläkten ska gå. Jag tolkar felkoden som så att effektsteget får ingen signal från ECC eller att ECC inte får någon bekräftelse signal från effektsteget, får den ingen signal så antar jag att den inte kör igång kupéfläkten överhuvudtaget eller så går den väldigt sakta.

Så jag skulle prova med att byta effektsteget till ett annat begagnat samt kolla efter kabelbrott. Kan kanske vara så enkelt satt en kontakt har hoppat ur där efter att du bytte kupéfläkten.
#1056806
DayDreamer skrev:Skulle tro att effektsteget har gjort sitt för fläkten går väl inte igång om du väljer full hastighet manuellt?

1-3-5 Det är väl den signalen som ECC tar från motorn så att den vet på ett ungefär när den ska börja att dra igång fläkten på högre varv.

4-1-8 Effektsteget/enheten den signalen som styr hur fort fläkten ska gå. Jag tolkar felkoden som så att effektsteget får ingen signal från ECC eller att ECC inte får någon bekräftelse signal från effektsteget, får den ingen signal så antar jag att den inte kör igång kupéfläkten överhuvudtaget eller så går den väldigt sakta.

Så jag skulle prova med att byta effektsteget till ett annat begagnat samt kolla efter kabelbrott. Kan kanske vara så enkelt satt en kontakt har hoppat ur där efter att du bytte kupéfläkten.
Med effektsteget, menar du då själva panelen inne i bilen? Har förstått att den innehåller viss känslig elektronik och har en tendens att fela. Den dåliga fläkten körde jag på ett tag faktiskt, har läst om fall där fläkten blivit för tungdriven och fläktmotståndet då jobbar ihjäl sig. Skulle detta kunna vara en orsak eller skulle jag få upp en felkod på det isåfall?
#1056811
Effektsteget sitter nästan bredvid kupéfläkten borde vara samma placering på din bil.

Du skriver fläktmotståndet blir lite fundersam har du ECC i din bil eller MCC? Med ECC så sköter fläkten själv sin hastighet om reglaget står på auto men du kan själv välja hastigheten steglöst. Med MCC så är det du som får styra fläkthastigheten finns fem lägen 0-5 om jag inte missminner mig.

Har du ECC så är det ett effektsteg till fläkten inget fläktmotstånd.
Har du MCC så är det ett fläktmotstånd till fläkten inget effektsteg.

Det kan nog stämma att fläktmotståndet jobbar ihjäl sig om man kör med en fläkt som går tungt men då ska fläkten fungera på full hastighet efter som strömmen då går förbi motståndet.
#1056826
DayDreamer skrev:Effektsteget sitter nästan bredvid kupéfläkten borde vara samma placering på din bil.

Du skriver fläktmotståndet blir lite fundersam har du ECC i din bil eller MCC? Med ECC så sköter fläkten själv sin hastighet om reglaget står på auto men du kan själv välja hastigheten steglöst. Med MCC så är det du som får styra fläkthastigheten finns fem lägen 0-5 om jag inte missminner mig.

Har du ECC så är det ett effektsteg till fläkten inget fläktmotstånd.
Har du MCC så är det ett fläktmotstånd till fläkten inget effektsteg.

Det kan nog stämma att fläktmotståndet jobbar ihjäl sig om man kör med en fläkt som går tungt men då ska fläkten fungera på full hastighet efter som strömmen då går förbi motståndet.
Okej! Tack! Det klarade upp mycket som var oklart för mig. Jag har det steglösa systemet med AC( såhär ser panelen ut: http://tinyurl.com/zlov735 ). Har sett att det finns två modeller av den steglösa panelen, en med gröna kontakter och en med gula på baksidan. Vet ej om det skiljer mer åt än utseende?

Så inget fläktmotstånd alltså? Okej. Går det att testa effektsteget så man vet säkert om det är den som felar? Eller hur bör jag avancera ? :oops:
#1056870
Vet faktiskt inte hur man testar effektsteget på bästa sätt men det är väl fram med en multimeter och mäta om det kommer fram 12v till effektsteget.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]