Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Har sovit i en 744 (framsätena bakfällda så långt det gick, var inte ett dugg skönt), en V70 -98 samt en 245 -85.
245:an var faktiskt helt ok för två vuxna, och V70'n funkade väl det med även om det var lite sämre benutrymme.
Har man bara en lite tjockare bäddmadrass att rulla ut så kan man absolut inte klaga på komforten!

Veva ner rutorna någon cm runtom så slipper det bli så fuktigt samtidigt som det håller ute det värsta regnet. Men kallt blir det så se till att ha en sovsäck eller liknande som klarar detta.

Tycker faktiskt sova i kombin är ett fullgott alternativ till tält om man bara är 1-2 pers. Steget upp är husvagn som är riktigt gött! Men släpa runt på en sådan låda har ju sina nackdelar det också.
av Rådlös
Jag har sovit flera gånger i en Amazonkombi och 145'a. På den tiden var jag ung. Det gick att ligga på en platt yta. I dag skulle det vara omöjligt. Jag kan illustrera det med en äldre reklambild för Hästens sängar: Bild
Förutom att bilden visar en kvinna så är det en omöjlighet i lastutrymmet på en bil. Men det är klart, har man vana att sova på ett platt golv så kan man ju pröva en natt i bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
I min ungdom (i 10 årsåldern) i början på -60-talet åkte hela familjen på semester till en "hytte" ovanför Gol i Norge. Då övernattade vi i bilen (Strömstad på vägen dit, hem kommer jag inte ihåg). Jag, mor och far låg bak med nerfällt baksäte och min lillebror på tvären i framsätena. Funkade kanon, resväskorna hade vi lagt under bilen (hade man vågat det idag???) Min farbror och hans familj (körde en Mercedes 180 -61) låg på tältsängar i ett nyköpt "hustält", dom höll på att frysa ihjäl. Vi hade det varmt i bilen. Dom tältade aldrig mer så farsan köpte det tältet billigt och använde det ända in på -80-talet när far och mor och våra barn var ute och tältade. Bilen, det var en av världens bästa bilar, en röd Volvo Duett -56 med en alldeles ny 60hk B16 motor. Där satt original en "trimmad" (51hk) B4B motor, men Volvo kunde inte leverera en sådan, så han fick imonterat en utbytes B16 motor med alla delar som inte passade från den gamla motorn (startmotor, generator, förgasare, grenrör, fördelare, m.m) begagnade från en skrotad (krockad) -60 års PV. Detta var sommaren 1963.
250px-Volvo_P_44506_M_4_1960.jpg
250px-Volvo_P_44506_M_4_1960.jpg (20.4 KiB) Visad 4147 gånger
Mvh
Lennart

PS. Förlåt att jag "svävar ut" ibland när minnena kommer fram.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur ligger ni när ni sover i bilen? Jag lägger mig med huvudet nära bakluckan och en madrass under, sover skönt faktiskt,
även om det är några år sedan.
Så framstolarna skjuts så långt fram det bara går, bakre ryggstöden fällda, bagaget närmast framsätena.
Fönster öppet är viktigt, eljest blir det fiskbil av det hela......:-)
av Tette
Haha, härligt och höra lite anekdoter :D Förhoppningsvis så blir det inte många nätter i bilen men tanken är väl att skaffa en riktigt tjock bäddmadrass som man kan rulla ihop när den inte används, sovsäck alt tjockt täcke (lakan och sånt naturligtvis).
Vi har tonade rutor samt ett insynsskydd så tanken är väl att kravla in under insynsskyddet så man har huvudet mot framsätet så att säga. Då syns det förhoppningsvis inte att det sover 2 tokskallar i bilen om någon nu skulle få för sig att kika in lite snabbt :shock:

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]