Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
Hej!
Har antisladd service erfordras samt antisladd tillfälligt avstängd på bilen.
Var idag och felsökte och fick koden bcm-0133 (bromstrycksgivare2 - För låg signal).
Är det den givaren som pilen i bilden pekar på?
Går det att köpa den löst och byta själv? Läcker det isåfall ut mycket bromsvätska?

V70n-07 bensin automat
image.jpeg
image.jpeg (886.75 KiB) Visad 10859 gånger

Med vänlig hälsning,
Mattias Nyström
av andersuw
crossmatte skrev:Är det den givaren som pilen i bilden pekar på?

Ja det tror jag. Det finns dock två givare och felkoden anger inte entydigt vilken. Enligt VIDA måste man felsöka båda.
crossmatte skrev:Går det att köpa den löst och byta själv? Läcker det isåfall ut mycket bromsvätska?
Den finns som separat reservdel. Mer vet jag inte. Sedan är det inte helt säkert att felet beror på att själva givaren är defekt. Kan också vara problem med kablaget eller styrenheten.
av crossmatte
Hej!

Finns det två stycken bromstrycksgivare två?
Vart sitter den andra givaren? Så man kan kolla den.

Går det att utesluta styrenheten på något sätt eller är det bara byta givare och chansa?

Med vänlig hälsning,
Mattias
av andersuw
crossmatte skrev:Finns det två stycken bromstrycksgivare två?
Vart sitter den andra givaren? Så man kan kolla den.
Ja två stycken. Sitter bredvid varandra. Den ena har felkod 0133 och den andra felkod 0130 men man kan enligt VIDA inte avgöra vilken som är vilken på basis av placeringen utan måste titta på elschema och kabelfärg. Gissningsvis kan man lura ut vilken det handlar om genom att koppla bort en i taget och sedan läsa felkoder. När du får felkod även för givare 1 (0130) vet du att du kopplat bort den givare som fungerar felfritt.
crossmatte skrev:Går det att utesluta styrenheten på något sätt eller är det bara byta givare och chansa?
Jag skulle börja med att bara ta loss kontaktstyckena, göra rent och lägga på lite kontaktspray (5-56 e.dyl.).
av crossmatte
Okej men då är det någon av dom som är på bilden i alla fall?

5-56 har jag tyvärr redan provat på båda utan framgång...

Tack så mycket för snabba svar!
av andersuw
crossmatte skrev:Okej men då är det någon av dom som är på bilden i alla fall?
Har inte själv behövt pula med dessa tryckgivare men enligt VIDA sitter de i underkant på bromscylindern och det är väl vad din bild visar.
av crossmatte
Japp det är huvudbromscylindern.

Jag ska prova att rengöra en gång till men annars får jag nog byta.

Tack för hjälpen!

MVH
Mattias
av mk
Hej jag har haft samma problem :( Jag lösta problemet ved at udlufta systemet. Jag hade fel på båda givare. Forlåt mit svenska språk :oops:

Mvh

Morten
av andersuw
mk skrev:Forlåt mit svenska språk :oops:
Ingen orsak. Tycker "skandinaviska" duger utmärkt som gemensamt forumspråk. Att vi sedan pratar lite olika "dialekter" är ju bara trevligt. :D

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]