Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På vilket sätt e inte mörktoning användbar... Har jag orginal toningen behöver jag ha solgardine för att inte barnen skall bli gnälliga, får en bättre temperatur i bilen, hunden blir gladare, sikten försämras intr nämnvärt mot orginal toningen, tjuvarna ser inte lika lätt vad som är i bilen tja jag förstår inte
För mörk toning gör att det blir (för)mörkt ut också. Finns ingen film som ger ljus ut och mörkt in.
Sen finns det hjälpmedel att dra över så tjuvar inte ser vad som finns i skuffen och bästa sättet att inte tjuvar skall vara intresserade är at inte lämna attraktiva saker synliga alt ta bort dom helt när bilen inte används.
Det här är väl väldigt mycket upp till var och en, eller?

Jag skulle ta så mörkt som möjligt på rutorna i bak och bakdörrarna, om jag skulle tona sidorutorna fram så skulle jag använda en film med 75-80% ljusgenomsläpp. Med en sådan film är det innefrån inte mycket försämring av sikten, däremot är det svårt för de utanför att få ögonkontakt med de som är inne i bilen.

På min V70 klickade jag i original mörka rutor bak. Denna toning är för mig egentligen för ljus/dålig. Det kommer nog sluta med att jag kompletteringstonar rutorna med film...

För att också gå riktigt Offtopic så hade man på slutet av 80-talet en kompis som höll på med solfilmning, och vi solfilmade min 244 GLT (!) med den ljusa filmen (ca 80% ljusgenomsläpp) på alla rutor inklusive vindrutan.
Då alla rutor var solfilmade blev resultatet riktigt bra, svårt att se in och absolut inga problem med att se ut även på kvällen.
Tror tyvärr inte att man har kvar någon bild på bilen i detta utförande.

Men tillbaka, tycker man skall köra på så mörkt som möjligt på de 5 bakersta rutorna.

/ J
Inte svart bil iofs.. Men jag har troligtvis så mörkt det går bak (var gjort när jag köpte bilen så vet ej ljusgenomsläpp) och sen 35% ljusgenomsläpp på framdörrarna...

Väldigt skönt slippa använda insynsskydd i skuffen, har slängt ur mitt. I princip omöjligt att se något in ändå..

Jag tycker inte sikten ut från framdörrarna försämras speciellt mycket.. Man ser ju betydligt bättre ut än vad folk ser in..

http://www1.garaget.org/archive/8/7333/ ... 104648.jpg

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]