Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 164forever
Hej. Hittade en 765, 90:a, på Blocket.
Blev lite intresserad, då jag ägt ett antal 264 o 760 på åttio- o nittiotalen.
Tycker det är lite "kult" med V6:an!
Dock aldrig nån så "ny" som en 90:a.
Ett par frågor då:
Är motorn B280F? Har den nån form av diagnosuttag eller liknande?
Har bilen ABS-bromsar?
Mvh/Håkan
av NilsO
Hej, vad gäller motorn går det nog inte att säga säkert bara utifrån årsmodellen. Om bilen ursprungligen såldes i Sverige så har den B280F. Men på exportmarknaden fanns också andra motorer (t ex 4-cyl turbo), och det är inte alldeles ovanligt med importerade 760.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kul, denna modell kan inte vara vanlig. -90 är väl sista årsmodellen på 760, tror jag. Vet dock inte vad för utrustning som var original, men ABS var definitivt inte ovanligt då. Speciellt inte på bilar i den "övre prisklassen" Jag har det på min 745-a, men den är utrustat med i princip allt som fanns då -88B (tidig -89-a)

Mvh
Lennart
av Gelis
Är det den från Östergötland / Ödeshög så är det en v6.a vad man kan tyda på bilderna, nya versionen av v6:an vilken var bra mycket bättre än tidigare.
av ironwing
Gelis skrev:Är det den från Östergötland / Ödeshög så är det en v6.a vad man kan tyda på bilderna, nya versionen av v6:an vilken var bra mycket bättre än tidigare.
Tja, tänkte bara höra hur du ser skilnad på nya o gamla motorn?

Har själv en 765 88a o tycker att min motor ser precis likadan ut..

Mvh
av 164forever
Ja, det är den från Ödeshög.
Om det nu är "nya" V6:an, finns det då nåt diagnosuttag eller liknande på den?
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är bara dom som kommer från Ödeshög som har den nya 6-an.... :lol: :lol:
Motorn är ombyggd invändigt, men ser nog ganska lik ut utvändigt. Jag jobbade lite med sådana på -70-talet (264, samma motor fast 2,7l) och då var det ventilkåpa av plåt på förgasarmotorerna och av aluminium på insprutningsmotorerna. 760 hade väl aldrig någon modell med förgasare, så där kan man inte se det i alla fall. Man kanske kan se det om man ser skillnad på och vet vilket insprutningssystem dom har, Har för mig att B280F har LH2.2 endast (utan diagnostikuttag i så fall), men att tidiga 760 hade K-Jetronic. Någon vet säkert mer. Däremot vet jag att det var bara motorerna i Volvo som var av den nya modellen. Motorerna i Renault och Peugot var samma som tidigare. B280F kom till -88 års modell, tidigare hette B28E ock hade då K-Jetronik insprutning.

Mvh
Lennart
av Gelis
Om jag inte missminner mig så är den största yttre skillnaden fördelarens placering, förutom sprutet då.

På b28e satt fördearen i bakkant på motorn, på den förbättrade ( bla ändrad smörjning till kammar och vippställ ) varianten sitter den i framkant.
Användarvisningsbild
av zamme
litta info om v6:an vad har har fått fram med åren.
till -87 så var det B28 (detta gäller 760)
-87 o -88 har B280E, då jag har haft en -87 o har en -88 med B280E. denna motor har 156hk o är utan katt o lambdasond, med LH 2.2 styrsystem.
-89 o framåt har B280F med 146hk o har katt o lambdasond, med LH 2.2 styrsystem.
skillnaden mellan B28 o B280E/F är mest invändigt vevaxel, kammar, foder mm. utvändigt så har vi insuget, fördelaren, oljekylare (mellan filter o blocket) mm.
skillnaden mellan B280E o B280F är katten lambdasond (B280E hade ett annat avgasreningsystem "pulsair") o B280F har lägre komp.

det finns säkert mer skillnader men detta e vad jag kommer på.
av 164forever
Hej igen.
765:an blev såld innan jag hann lägga nåt bud.
Det var ju synd, med tanke på det ni experter skrivit om motorn,
bl a innandömet som ju då är bättre än B28:an.
Jag, och min pappa, (RIP) har dock aldrig haft några problem med V6:orna,
bortsett från en 264:a som började rassla lite i kamkedjorna.
Mvh/Håkan
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]