Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
ThunderAce skrev:jag får krypa till korset och ändra mig här

På min gamla S60 har jag i båda speglarna likaså på V70 II D5 2008 sitter den även i båda speglarna
och på båda bilarna så är det höger backspegel som visar tempen i bilen

Blir väldigt fundersam varför du inte då har en i höger backspegel.

det är kanske en uppdatering gjord på nyare Volvos där de har plockat bort den högra och använder den vänstra istället

den i vänster är till motorstyrningen
Hmm. Tror inte det finns någon anledning för dig att ändra dig jämfört med ditt första inlägg i tråden. Enligt VIDA sitter yttertemperaturgivaren i vänster backspegel. Det gäller såväl MY -08 som MY -11.
av peralm
andersuw: Ska det finnas någon i höger? Ser du vart kabeln tar vägen efter det lilla tvåpoliga kopplingsstycket i spegelhuset? Har ju förstått att det är vanligt med dålig kontakt i dom.
av ThunderAce
andersuw skrev:
ThunderAce skrev:jag får krypa till korset och ändra mig här

På min gamla S60 har jag i båda speglarna likaså på V70 II D5 2008 sitter den även i båda speglarna
och på båda bilarna så är det höger backspegel som visar tempen i bilen

Blir väldigt fundersam varför du inte då har en i höger backspegel.

det är kanske en uppdatering gjord på nyare Volvos där de har plockat bort den högra och använder den vänstra istället

den i vänster är till motorstyrningen
Hmm. Tror inte det finns någon anledning för dig att ändra dig jämfört med ditt första inlägg i tråden. Enligt VIDA sitter yttertemperaturgivaren i vänster backspegel. Det gäller såväl MY -08 som MY -11.
ja fast den vänstra yttertemperaturmätaren är till motorstyrning och den högra är till tempen som visas i DIM

va precis ute för säkerhets skull nu och tittade efter, tempgivare i både vänster och höger på V70in

läste till mig att om den vänstra pajjar så kommer det tändas triangel och motorlampan kommer lysa, om den högra pajjar
så är det temperaturen i DIMen som blir knas

här en bild på höger spegel från en V70 2011, markerat med rött är tempgivare
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -30819761/

spegeln just här hade även BLIS men det spelar ingen roll
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (50.69 KiB) Visad 2215 gånger
av andersuw
peralm skrev:andersuw: Ska det finnas någon i höger? Ser du vart kabeln tar vägen efter det lilla tvåpoliga kopplingsstycket i spegelhuset? Har ju förstått att det är vanligt med dålig kontakt i dom.
Vet ej. Skall se om jag kan få fram något imorgon.

EDIT: Yttertemperaturgivaren i vänster backspegel är direktansluten till motorstyrenheten, ECM, så kabeln fortsätter säkert dit. ECM sitter enligt VIDA i bakre delen av motorrummet, något till vänster om mitten (något till höger om mitten om man står framför bilen och tittar ned på motorn). Vet dock ej om den sitter synligt eller är dold bakom diverse plast. Jag hittar ingen information i VIDA om att det skulle finnas någon andra yttertemperaturgivare i höger backspegel.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
ThunderAce skrev:ja fast den vänstra yttertemperaturmätaren är till motorstyrning och den högra är till tempen som visas i DIM
Det ställe i VIDA som anger att yttertemperatursensorn sitter i vänster backspegel handlar om klimatstyrning, inte motorstyrning. Motsvarande avdelning om komponentplacering för motorstyrning pekar inte på någon backspegel överhuvudtaget. Det finns förstås en sensor för temperatur på insugningsluften men den har jag inte tittat närmare efter. Skall försöka kolla om jag kan hitta något mer om detta imorgon.

Allmänt sett: Det verkar ju lite befängt att ha hur många sensorer som helst för yttertemperatur. En borde ju egentligen räcka eller ...?
Numera, när man kan distribuera all information i ett nätverk i bilen, behövs definitivt inte mer än en temperaturgivare. Förr var det en för yttertemperaturmätaren, en för motorstyrningen, en för klimatanläggningen osv. Men det var då, det.

Möjligen kan motorstyrningen vilja veta vad luften är precis för insugningsrören. Det är ju efter överladdning och laddluftkylning, så den är inte samma som utetemperaturen.
av ThunderAce
Tog en lång lunch och svängde förbi min el-mek på Volvo, tog ett snack med han.

Yttertempgivare sitter i vänster backspegel och den går till temperaturen som visas i bilen i displayen

På äldre V70 II så fanns det även tempesensor i höger backspegel och den gick till motorstyrning

sensor/tempgivare/styrning för klimatanläggningen sitter på samma ställe där dioden är för larmet, inne i bilen alltså bland annat
sitter inget i speglarna för AC

nu, enligt honom så var det väldigt sällan som själva givaren gick sönder.
utan fukten som tar sig in via kablarna och in i bilen som kan orsaka diverse komponentfel som gör att det blir så.

hade man XC60 så kunde man hitta oxidation ovanpå högtalaren eftersom kontakten va precis ovanför i dörren.

men på V70 så kunde funkten ta sig in ända till en liten låda som sitter bakom instrumentpanelen och där skapa problem
av andersuw
ThunderAce skrev:sensor/tempgivare/styrning för klimatanläggningen sitter på samma ställe där dioden är för larmet, inne i bilen alltså bland annat sitter inget i speglarna för AC
Nja, inte riktigt. Klimatanläggningen tar yttertemperaturen från givaren i vänster backspegel. Det var därför den givaren fanns med i skissen över komponentplacering för klimatanläggningen i VIDA. Givaren för innertemperaturen sitter i mittkonsolen. En tempgivare måste förstås sitta på en plats som sällan eller aldrig är solbelyst för att fungera som den skall. Vad som sitter vid larmdioden är en givare för solinstrålning snarare än temperatur. Om instrålningen är stark sänker klimatanläggningen automatiskt temperaturen i kupén eftersom den upplevda temperaturen då är högre än den faktiska.

För motorstyrningen används inte bara yttertemperaturgivaren i vänster backspegel utan också en lufttemperaturgivare som är integrerad i luftmassemätaren.
av ThunderAce
andersuw skrev:
ThunderAce skrev:sensor/tempgivare/styrning för klimatanläggningen sitter på samma ställe där dioden är för larmet, inne i bilen alltså bland annat sitter inget i speglarna för AC
Nja, inte riktigt. Klimatanläggningen tar yttertemperaturen från givaren i vänster backspegel. Det var därför den givaren fanns med i skissen över komponentplacering för klimatanläggningen i VIDA. Givaren för innertemperaturen sitter i mittkonsolen. En tempgivare måste förstås sitta på en plats som sällan eller aldrig är solbelyst för att fungera som den skall. Vad som sitter vid larmdioden är en givare för solinstrålning snarare än temperatur. Om instrålningen är stark sänker klimatanläggningen automatiskt temperaturen i kupén eftersom den upplevda temperaturen då är högre än den faktiska.

För motorstyrningen används inte bara yttertemperaturgivaren i vänster backspegel utan också en lufttemperaturgivare som är integrerad i luftmassemätaren.
det var därför jag skrev tre olika namn på sensorn för instrålning, beroende vem man pratar med så säger de olika
men det stämmer

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]