Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Jag hade en bilmekaniker på besök som lyssnade och han tycker de låter som den går torrt. Jag skall prova imorgon bitti och plocka ur stiften och dra runt motorn för hand och se ifall det går lätt eller trögt. Annars är väl den motorn kaputt. Har någon här bytt en motor på en 855 96:a? Är de värt det mot att byta bil? Jag har inte en massa penga över till att byta bil då ja precis köpt hus och sen blev arbetslös. Men bilen är ju 98% rostfri och jag har bytt en del saker på den så den är ut över detta troliga haveri i gott skick. Är det en massa meck att byta maskin eller görs de på en helg eller 2?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det beror på hur erfaren du är på att skruva men speciellt svårt är det inte. Om bilen är så fin som du säger så skulle jag att kosta på en begagnad motor till den.

Har du kollat om det finns olja i motorn? Det brukar väl inte direkt skrika av motorn om den inte får tillräckligt med smörjning utan först så brukar ventilerna börja att slamra och ha sig sen så brukar ju lager knack uppstå innan den slutligen skär ihop totalt.

Vet inte om man kan få ett skrikande ljud om en packbox går torr.
av Mattson
När jag stänger av motorn så känns det som den dör snabbt som om något tar emot och trögar. Tummen mitt i handen har jag inte så de skall säkert gå att lösa men sen får jag anlita någon kunnig men inställningar av de hela. Plocka loss är ju lättare än att sätta dit å få allt å passa. Mekanikern som kom förbi var i 55år åldern å har bara skruvat hela sitt liv. Han tycker de låter som om den går torrt å ja med just när man stänger av den å de känns som nått trögar. Olja finns å oljetryck får den men de kanske är nån spridare som givit upp å lett till att en cylinder skurit men ja vet inte om de kan ge sånt ljud? De borde väl bara skrapa å rassla? Kan de vara att den inte får olja till en cylinder å hur i så fall kan man kolla de utan att klyva motorn?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skulle spridaren stå öppen och bara spruta in bränsle i en cylinder så lär den inte skära för det, den kommer att förlora kompet så bilen lär gå ojämnt. Men gör så som du sa ta ur tändstiften och kör runt på starten motorn ska då gå extremt lätt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Skulle den inte gå på alla burkar skulle det märkas tydligt av andra skäl... Bl.a. att motorn är på väg att hoppa ur bilen^^

Tillägg till daydreamers förslag.. Koppla även ur spridarna så du inte sprutar in massa bränsle som inte kan antändas(iom. inga tändstift)
av Mattson
Nu har jag tagit ur stiften och vridit den manuellt och det är något som låter som en mutterknackare när jag drar runt den.
En mekaniker som tidigare fixar min bil trodde det var kuggkransen/svänghjulet vilket de nu heter var felet. Då skall det bli ett skrikande ljud sa han. Det är ett känt fel på dessa bilar att bulthålen blir ovala. Så jag tog loss startmotorn och provade manuellt att dra runt den och då hörs inte ljudet mer. Kan startmotorn låta så eller låter den som en stenkross när det är något fel på den? När jag bänder hjulet i sidled så rör de sig några mm. Skall det sitta helt stumt eller röra sig lite?
Jag kollade med bilia då inte skruvat har svänghjulet och där kostar det hemska 4500kr. Någon som vet nått ställe att beställa ett sådant för en mer skälig peng? Det är väl inte värt att köpa ett ifrån skroten som ser fint ut när man ändå gör jobbet att plocka loss allt sammans?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter nästan som att startkransen tar i startmotorn eftersom det försvinner när du plockar bort den. Eller om det är startmotorns kugghjul som inte går tillbaka ordentligt. Syns det några märken någonstans att det har tagit i?
av Mattson
Jag skall undersöka startmotorn och kolla mer efter slitage och testa den utanför motorn ifall man ser om den hoppar in riktigt och undersöka alla kuggar på kuggkransen. Nu har jag ju hittat felet för det är ju kuggkransen eller startmotorn som är felet å det är ju skönt att det inte är motorn som är skuren. En verkstad tar dock 7000kr för bytet för kuggkransen och då kostar kuggkransen 4500kr utöver det. Vet inte om det är något att ge sig på att göra själv eller ej får jag inte skruvat med bilar mycket tidigare utan bara båtmotorer och fartygsmotorer.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]