Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoarT5R
Hei.
Har en V70 2008 med dårlig mottak på FM radiosignal.
Målt på antenne forsterker og den har 12V.
Har prøvd og bytte antenneforsterker uten at det ble noe bedre.
Antenne ligger i v sidebakrute.
Noe som har erfaring med dette ??

Eller er det bare og vente på DAB i Norge i 2017 :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SagaPer
Har du sjekket om bilen din har forberedelse for DAB? Dette kan en Volvo-forhandler sjekke. DAB er ferdig bygget ut i Norge bortsett fra ca 250 tuneller som bygges ut i 2016.

Regner med at du har sjekket at pluggene fra forsterker sitter godt fast i venstre siderute. Hva er varenummeret på forsterkeren? Jeg har liggende forsterker fra en XC70 2009 modell med kun FM-radio. Varenummer 30679717 (AN3AA). Rød farge.
av RoarT5R
SagaPer skrev:Har du sjekket om bilen din har forberedelse for DAB? Dette kan en Volvo-forhandler sjekke. DAB er ferdig bygget ut i Norge bortsett fra ca 250 tuneller som bygges ut i 2016.

Regner med at du har sjekket at pluggene fra forsterker sitter godt fast i venstre siderute. Hva er varenummeret på forsterkeren? Jeg har liggende forsterker fra en XC70 2009 modell med kun FM-radio. Varenummer 30679717 (AN3AA). Rød farge.
Heisan.

min har nok ikke forberedelse til DAB.
Som sagt så er forsterkeren byttet idag, pluggen sitter fast.
Like dårlig radio mottak med den nye som den orginale.
Handlet brukt på ebay da ny var forholdsvis dyr og jeg var usikker på om det var antenneforsterker som var problemet.
Varer nr er 30679658.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ett långskott kanske. Funderar på AF som i alla fall gjort det bättre för vissa.

Automatisk frekvensuppdatering – AF Funktionen väljer en av de starkaste sändarna för en inställd station. För att finna en stark sändare kan funktionen behöva söka igenom hela FM-bandet. Då tystnar radion och PI-sökning Exit avbryter visas i displayen. Aktivera/avaktivera i FM-läge under FM-inställningar Avancerade radioinställningar AF.

Varför byttes antennförstärkare, för att pröva?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns många trådar om det, jag har kört 7-8 st V70 0ch de har kass radiomottagning i grunden.

Är man på västra sidan av skåne kan man tex ta in danmarks radio, i båten, headsetet till mobilen på fm,i hörseskydden med radio, traktorn, sommarbilarna,

Ingaen av alla V70/XC70 klarar av det för radion är skitsvag original.

Jag vägrar att tro att det skulle vara fel på alla dessa volvo jag kört, jag tror det är originalradion som inte är bättre.
av RoarT5R
Micce1980 skrev:Ett långskott kanske. Funderar på AF som i alla fall gjort det bättre för vissa.

Automatisk frekvensuppdatering – AF Funktionen väljer en av de starkaste sändarna för en inställd station. För att finna en stark sändare kan funktionen behöva söka igenom hela FM-bandet. Då tystnar radion och PI-sökning Exit avbryter visas i displayen. Aktivera/avaktivera i FM-läge under FM-inställningar Avancerade radioinställningar AF.

Varför byttes antennförstärkare, för att pröva?
Skal sjekke om den står på AF innstilling

Bytte av antenneforsterker var kun en test for å sjekk om det ble bedre - noe det ikke ble :(
av andersuw
VolvoB20 skrev:Finns många trådar om det, jag har kört 7-8 st V70 0ch de har kass radiomottagning i grunden.

Är man på västra sidan av skåne kan man tex ta in danmarks radio, i båten, headsetet till mobilen på fm,i hörseskydden med radio, traktorn, sommarbilarna,

Ingaen av alla V70/XC70 klarar av det för radion är skitsvag original.

Jag vägrar att tro att det skulle vara fel på alla dessa volvo jag kört, jag tror det är originalradion som inte är bättre.
Frågan är om alla ljudanläggningar/årsmodeller har samma radiodel. Jag har inga problem alls med mottagningen i min V70 MY -15 med Premium Sound. Mottagningen är också bättre än den jag hade i min 855 med SC-805 och den jag har i min V70 -02 med Premium Sound (HU-803), detta trots att den senare har diversityantenn vilket inte finns till V70 II såvitt jag vet.
av andersuw
RoarT5R skrev:Bytte av antenneforsterker var kun en test for å sjekk om det ble bedre - noe det ikke ble :(
Först och främst bör du kanske kolla om det är klart sämre mottagning i din bil än i andra V70 med samma radio/stereo. Om det är så och fel på antennförstärkaren kan uteslutas får man väl sedan börja kika på andra möjligheter: Fel på själva antennen, fel i kablaget mellan antennförstärkare och radio eller fel på radion.
av RoarT5R
andersuw skrev:
RoarT5R skrev:Bytte av antenneforsterker var kun en test for å sjekk om det ble bedre - noe det ikke ble :(
Först och främst bör du kanske kolla om det är klart sämre mottagning i din bil än i andra V70 med samma radio/stereo. Om det är så och fel på antennförstärkaren kan uteslutas får man väl sedan börja kika på andra möjligheter: Fel på själva antennen, fel i kablaget mellan antennförstärkare och radio eller fel på radion.
Har vel ingen V70 og sammenligne med - men min 05 mod S40 er jo ingen problemer med mottak på signal - klar og tydlig uten noe skurr.
Mener også og huske at V70 var likens - men noe usikker på når det ble slik.
Så da blir det vel og feilsøke videre - kan jo lett bytte rute der antenne sitter og jeg da :)
av andersuw
RoarT5R skrev:Så da blir det vel og feilsøke videre - kan jo lett bytte rute der antenne sitter og jeg da :)
Man borde väl kunna mäta upp på något sätt om själva antennen är OK. Att byta ruta på chans verkar lite jobbigt/dyrt. Sedan kanske du skall kolla andra änden också, d.v.s. vid stereon. Ibland kan det vara så enkelt att antennsladden helt enkelt "hoppat ur". Hände mig på min V70 -02 fast det gällde inte antennsladden till stereon utan till den TMC-mottagare som utgör en del av navigatorn (RTI). Hade förvånansvärt svårt att få in någon TMC-sändare och när jag kollade där bak där mottagaren sitter var det helt enkelt så att antennsladden var ur. :D
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]