Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av einareir
Hej. Har precis köpt 2.5FT Bi Fuel '12 och skulle tank gas. Ljusen mellan säten var röd så den ska vara tom. Men så när jag tankade fick jag bara 10.kg på den och då var den full och alla ljus var gröna. Vet någon vad de kan vara för fel, eller om de ska vara så?
Hoppas på positiva svar :)
einareir skrev:Hej. Har precis köpt 2.5FT Bi Fuel '12 och skulle tank gas. Ljusen mellan säten var röd så den ska vara tom. Men så när jag tankade fick jag bara 10.kg på den och då var den full och alla ljus var gröna. Vet någon vad de kan vara för fel, eller om de ska vara så?
Hoppas på positiva svar :)
När gasen tar slut så ska det pipa en signal (och en diod lyser röd), både under färd och vid start. Hur mycket man får i har jag märkt varierar från mack till mack och, tro det eller ej, även vädret. Ibland slår den från och sen börjar den tanka igen efter 10-20-30 sekunder. Detta kan den göra ibland 5-6 gånger. Ofta har man inte tid att vänta in detta dock, då det (iaf här i Stockholm) ofta är köer till gaspumparna. I MY14 som vi har på jobbet brukar jag få i 12-14 kg utan att vänta in flera "återstarter". Dock slocknar ofta den första dioden redan efter 3-4 mil.
Ok så när pumpen stoppar skall jag då koppla sönder och börja om igen? Kommer inte ihåg om de ska vara 25.l eller 25.kg i bilen. Då kännst de konstigt när jag kan bara tanka 10-15
einareir skrev:Ok så när pumpen stoppar skall jag då koppla sönder och börja om igen? Kommer inte ihåg om de ska vara 25.l eller 25.kg i bilen. Då kännst de konstigt när jag kan bara tanka 10-15
Nej, du kan låta den sitta kvar och se om den "startar om" efter typ 30-40 sekunder eller något sånt. Gör den inte det så ska det vara fullt. Testet rekomenderas att utföras när det är lite folk som tankar för att undvika irritation hos bakomvarande.
av qsecofr
Gasen var nog inte slut. På min 11 så piper det 3ggr då den tar slut och lampan lyser orange. Jag har en liten fyrkantig ful mätare framför växelspaken. Lyser den rött så har man gas kvar, i alla fall på min :)

Som nämnts innan så varierar det hur mycket gas man får i. Inbillar mig att det har med hur mycket gas som finns kvar på macken just då man tankar.

Mitt rekord är 24kg.
Har för mig att my12 har lite mindre tankar och lägre upphöjning i bagaget än tidigare afv.
av Leon77
Hej
Jag har en 2012 och jag får i max 17.xx kg beroende på tankställe. Om den sista grön dioden precis har släckt tänker jag det är ok.
Jag har nu kört 5000 mil utan problem och bilen totalt 9000 :-)

Mvh Leon

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]