Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peralm
Jag vet att det finns många trådar om detta, har läst dom mesta men det stämmer inte för mig! Jag har en V70 D3 -11 och har samma problem som många att tempen i displayen är helt orimlig ibland. Problemet är att jag inte har någon givare i högerspegeln som många skriver att den ska sitta utan bara i vänster och den har jag bytt utan att bli av med problemet. Kan det finnas en givare någon annan stans, förr satt den väl i främre stötfångare?
av Rådlös
Jag vet inte mer än vad som har skrivits här på forumet om tempgivarens placering, men man kan ju också tänka sig att den elektronik som skall räkna ut ett gradtal från en elektrisk signal kan "räkna fel". Försök att kolla om det finns någon omvandlarfunktion av något slag och om den går att åtgärda om det behövs.
av ThunderAce
tempgivaren som sitter i vänster backspegel är till displayen som visas i bilen

de andra tempgivare som finns på bilen bland andra är tex. för insugsluft till motorn
dessa visar ingen info i nån display
av peralm
Jag tror helt enkelt inte jag bytt rätt givare, även om jag delar kontaktstycket från givaren har jag visning i displayen!
av Schmoyoho
Jag vet av erfarenhet att om man kopplar ur hela spegeln när bilen är "vid liv" så vid displayen -40°C. Antar det är det lägsta värdet den går till. Det var alltså vänster spegel i mitt fall, förarsidan.

Vad händer om du kopplar ur hela spegeln, på förarsidan som sagt? Har du fortfarande problem med orimliga tempereaturer efter du bytte sensorn eller antar du bara problemet är kvar?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
peralm skrev:...utan bara i vänster och den har jag bytt utan att bli av med problemet. ....
Det är väl inte givaren som pajjar normal utan ledningarna när de böjs vid dörrgångjärnen ???? Eller är jag ute och cyklar nu och blandar samma det med någon annan modell jag haft.
av ThunderAce
Fick tips på Volvo att så fort man har tillfälle så ska man i dörrkablaget mellan dörr och stomme/bil klippa
de buntband som finns så kablarna ligger fritt i det gummidamasken/genomföringen som är på plats

vid montering så har dessa buntband satts på plats med ordentligt sträcka kablar som resulterar i brott eftersom
de inte kan röra sig fritt så mycket som de skulle behöva

Har klippt mina så fort jag hörde det, gamla Volvo modeller har haft samma problem med kabelbrott
av peralm
Schmoyoho skrev:Jag vet av erfarenhet att om man kopplar ur hela spegeln när bilen är "vid liv" så vid displayen -40°C. Antar det är det lägsta värdet den går till. Det var alltså vänster spegel i mitt fall, förarsidan.

Vad händer om du kopplar ur hela spegeln, på förarsidan som sagt? Har du fortfarande problem med orimliga temperaturer efter du bytte sensorn eller antar du bara problemet är kvar?
Det är inte alltid den visar fel, oftast är det när bilen stått ute under natten och det är några minusgrader ute då kan den visa mellan 15 och 25 minus, när jag startar och kört några mil stabiliserar den sig och visar rätt!
Jag kopplade bort den för att se om det var rätt givare jag bytt, då var jag i garaget med plusgrader så den visade rätt innan jag kopplade bort den och jag hade samma visning när jag kopplat bort den. När man läser trådar om detta så verkar dom flesta ha en givare i varje spegel och yttertempgivaren brukar ju sitta i höger, vidare så brukar ju deras kabel från givaren gå ända in till kopplingsstycket innanför dörrklädseln min har ett litet tvåpoligt kopplingsstycke ute i spegelhuset.
av peralm
Kan tillägga att jag har felkod yttertemperaturgivare felaktigt värde.
av ThunderAce
jag får krypa till korset och ändra mig här

På min gamla S60 har jag i båda speglarna likaså på V70 II D5 2008 sitter den även i båda speglarna
och på båda bilarna så är det höger backspegel som visar tempen i bilen

Blir väldigt fundersam varför du inte då har en i höger backspegel.

det är kanske en uppdatering gjord på nyare Volvos där de har plockat bort den högra och använder den vänstra istället

den i vänster är till motorstyrningen

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]