Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Jag tror att det var ett kamremskitt för han jobbade på Volvo som mekaniker så ja har svårt att tro att han inte bytte rullarna. Vattenpumpen är aldrig bytt när jag har haft den och den tidigare ägaren som haft bilen sen den va ny hade en lista på vad som var gjort och där va ingen vattenpump bytt. Den låter inte konstigt när jag håller på och startar den utan bara när den väl startat. Om det var kuggkransen borde de inte låta även när jag försöker starta. Sitter vattenpumpen på förarsidan av motorn för det är åt de hållet de låter men ljudet kan ju också studsa runt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vattenpumpen sitter tillsammans med kamremmen alltså på högersidan av motorn (passagerarsidan). Blir det någon skillnad på ljudet om du tillexempel frikopplar? Det borde ju inte låta normalt om det vore något vajsing på startkransen eller svänghjulet när man kör på startmotorn.
av Mattson
Jag har en automat så frikoppla kan ja inte göra. Vattenpumpen är de inte heller då eftersom jag tagit bort hela remmen och felet är kvar än. Jag kan maila en film där man hör ljudet om någon vill ge mig deras mailadress. Jag har [email protected] om någon vill maila så kan ja skicka över det hemska ljudet
av Mattson
Ni skrev att vattenpumpen satt på passagerarsidan. Därför trodde ja den
Drevs av multiremmen. Förarsidan kanske de skulle stå. Men då skall jag kolla den. Behöver ja tömma ut allt kylvatten innan eller går de att spara i systemet?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kamremmen och multiremmen sitter få vänster sidan av motorn om du står framför bilen och kollar alltså passagerarsidan men du kanske har en högerstyrd bil? :wink:

Vattenpumpen är inte bara att kolla du måste först haka av kamremen
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]