Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonlovberg
Har en xc70 -05 som larmet verkar krångla på. När man låser med larmdosan så låser sig bilen men det blinkar inte i blinkersen som det står i manualen att det ska göra! Efter en stund så börjar bilen blinka som varningsblinkersen utan nåt larmljud. Den blinkar en stund och sen slutar det. När man ska starta bilen sen så står det att "bilen har larmat kontrollera bil" Nån som har en ide vad detta kan bero på?
av andersuw
Har du kollat om alla "dörrar" (inklusive baklucka, motorhuv och tanklucka) verkligen är ordentligt låsta/stängda sedan du låst med fjärren? OBS att det i tankluckans fall tar en liten stund innan luckan låses efter det att allt annat låsts.

Det kan tänkas att du har mer än ett fel eftersom bilen borde låta, inte bara blinka, när larmet utlöses. Så det skulle kunna vara något fel på larmsirenen utöver det fel som gör att du får falsklarm.

En god idé är också att läsa ut eventuella felkoder.
av Rådlös
En tilläggande kommentar till det Andersuw beskriver: Det förekommer (har förekommit på min bil) att den falsklarmar. Den säger att motorhuven inte är stängd trots att den är det. I min V70 -08 sitter sensorn på höger sida nära strålkastaren. Om man stänger huven och lägger handen rakt över låsbygeln som är därunder och gör en sorts "snabb hjärtmassage" tjoff-tjoff-tjoff-tjoff-tjoff så brukar sensorn rätta sig efter låsbygeln och sluta falsklarma. Det är flera år sedan detta hände senast, men skulle det uppstå igen så vet jag hur enkelt det är att åtgärda.

Släng inte igen motorhuven utan stäng den lugnt och "civiliserat" och tryck den i lås på det stället som jag har beskrivit.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]