NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som fullständig teknisk idiot tar jag en chans att få lite tips här, innan jag kör upp till en dyr volvo verkstad.

Har en Volvo C30 som ibland beter sig underligt vid uppstart.
Bilen går igång på första försöket, men lägger sig på ca 800 varv och svarar inte på gasen.
Efter några omstarter så vaknar den till och funkar som vanligt (än så länge).

Ser inga direkta mönster dvs att den kan göra detta oberoende om den är kall eller varm.
Brukar stänga av all belastning av typ ac/fläkt osv, men har inga belägg för att det skulle påverka alls.

Skulle gärna säga att jag har en egen teori, men tyvärr. Köpte bilen för några år sedan och fick då med ett partikelfilter
som inte är bytt, men har ingen aning om det har något med detta att göra.

Råd?
Hej, välkommen till ett bra forum. Du kan med fördel använda sökfunktionen i undertavlan för C30, S40N, etc , fyll i sökord(en) till höger om "Ny tråd" , prova söka med 2.0D startproblem så får du upp en hel del svar.

Du hittar förmodligen nån ledtråd där, man jag skulle gissa på strul med nåt av spjällen i Y-förgreningen vid insuget, eller EGR ventil som fastnar i fel läge. Mest troligt nåt spjäll.
Är själv hyfsat ny med Disel men jag gjorde rent EGR ventilen och efter det så startar min som den ska den startade inte på alla brukar i bland det tog ca 1 tim i garage att göra rent

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]