Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av City69
Detta blir min första nya Volvo (har bara ägt en Volvo innan och det var en Amazon Favorit-67 :-) )
Har nästan uteslutande haft Tyskar (BMW, Audi, MB, Porsche, etc) innan och varit nöjd med dessa.
Nu ska Volvo få sin chans trots att jag tidigare kategoriskt sagt att jag aldrig ska köpa Volvo :D

Nu återstår bara ett halvårs väntan på T8:an :lol:
av Roten
Har också bara kört tyskar innan och det här är min första Volvo. Senast var det Audi och jag måste säga att kvaliteten inte var riktigt vad jag hade väntat mig. Med XC90 (och det verkar lovande med S90/V90 även om jag inte sett dem IRL), så känns som det som Volvo är förbi tyskarna i modernitet. Kvalitetsintrycket under provkörningarna var på topp så jag hoppas det håller i sig också efter leverans!
av Amli
Roten skrev: Min T8:a är beställd med
- 360-kamera
- solgardin sidodörrar bak
- Carplay
- Tonade rutor
- Akustikrutor
Listpris: ca 860 tkr

Hybrid är inte byggbar för Q7 än, så jag testade med bensinaren, en 3.0 TFSI quattro tiptronic på 333 hästar
Listpris: 905 tkr!

Otroligt att T8:an med plug-in hybrid och 400 hästar kostar mindre än bensinaren för Q7. Audi tar riktigt bra betalt för tillbehören som ofta ingår på XC90!
Jag kan intyga att Audi tar hutlöst betalt för extrautrustningen. Nästan provocerande mycket. När jag köpte min Q7 landade den på drygt 100k mer än motsvarande utrustning på en XC90, då det var dessa två jag valde mellan. Trots det var det ett väldigt lätt val för min del. Jag kan bara instämma med Twiys inlägg, förutom att BMW skulle vara så felfria. Jag körde en X5 tidigare och den var inte direkt felfri.
Jag tycker XC90 är en kanonfin bil men det är klasskillnad. Q7 är tveklöst en finare bil att köra. En helt annan harmoni och kraft i drivlina, markant mycket bekvämare fjädringskomfort och tystare kupé bl a.

Observera att mina intryck av XC90 endast gäller D5 (som är det enda motoralternativ jag kört), och jag är inget fan av den motorn i XC90 direkt.
XC90_Executive skrev:Har kört en XC90 D5 Inscription (helt fullmatad) i nästan 8 månader under tiden jag väntade på en T8. Rullade strax över 2000 mil. 0 verkstadsbesök!
Det har du väl aldrig haft med några av dina bilar... ;-//

Q7 e-tron finns för övrigt att bygga på Audis hemsida och startar på 825k.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Svårt för mig att ljuga ihop verkstadsbesök som inte finns :shock:

Har tyvärr tagit bort den från MinVolvo eftersom jag hämtat T8an, annars hade jag gärna bjudit på en bild på verkstadshistoriken! :wink:
av Roten
Lite off topic, men..

XC90_Executive - hade du Volvo on Call på D5:an du hade som hyrbil? Är det något jag ska tänka på när jag hämtar ut min hyrbil om ett par veckor för att få det att funka?
av improwise
Har inte XC90 vunnit en hel del tyska tester över X5 och Q7? Tyskarna är väl (liksom svenskarna) rätt duktiga på att hylla sina egna produkter annars framför de från andra länder så om X5, Q7 etc skulle vara så mkt bättre så...
av Gorban
improwise skrev:Har inte XC90 vunnit en hel del tyska tester över X5 och Q7? Tyskarna är väl (liksom svenskarna) rätt duktiga på att hylla sina egna produkter annars framför de från andra länder så om X5, Q7 etc skulle vara så mkt bättre så...
XC90 blev året tjänstebil i SUV-klassen i Tyskland 2015:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... i-tyskland

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]