Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av malajo
Har en lite konstig fråga som jag inte visste riktigt var jag skulle posta den.

Har byggt en bollkastare till hunden som använder sig av en torkarmotor för att skicka iväg bollen.
Har 2 sladdar som sticker ut med krokodilklämmor i ändarna som kopplas till ett mindre moppe-batteri, röd och svart kabel såklart.
Men fundering gäller alltså hur jag ska skydda mitt bygge mot fel-koppling, går motorn baklänges kommer den förmodligen slå sönder något.
Så jag funderar alltså på om jag kan koppla en likriktare innan motorn så att den alltid går framåt oberoende av hur den är kopplad.

Tänker jag rätt?
Det är alltså bara ett batteri, brytare och en motor den handlar om.
av volvo244gle
Lät som ett kul bygge! :D

En likriktarbrygga, "full bridge" eller Graetz-brygga som den också kallas kommer fungera precis som du säger. Oavsett hur du kopplar strömmen så kommer motorn att få plus och minus ut på "rätt" sladdar.
Den här funkar nog: http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... 5-a-p90054

Ännu enklare är att bara använda en diod, istället för fyra som bryggan är uppbyggd av.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... 400-p90033
Motorn kommer då att kunna gå åt rätt håll, men stå still om kablarna vänds fel eftersom ingen ström kan flyta.
Dioden fungerar alltså som en backventil kan man säga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En diodbrygga är helt klart det smartaste och enklaste alternativet. En enstaka diod(Vilket jävla skojjarpris kjell hade på dom då! Dom är ju värda typ 1kr/st på sin höjd!) skyddar att motorn inte går baklänges, med den skillnad att den inte går alls då. Med diodbrygga så går den alltid åt det håll du vill, oavsett koppling.

Se bara till att du köper dioder/brygga som pallar med strömmen torkarmotorn drar. Dom drar mer än vad man tror.
av volvo244gle
Va? Det är ju som hittat!? :D Nej Kjell är inte billiga på mycket... Men enkla att länka till. :wink:
Just 1N5400 kanske inte håller i längden heller. En torkarmotor kan som sagt dra en hel del kräm när den belastas.

När det gäller sådana här projekt så är elektronikskrot annars en bra källa till delar.
Nätdelen till vilken gammal TV som helst innehåller bl.a. en likriktarbrygga och/eller lösa dioder.
Användarvisningsbild
av lennarte
En gammal växelströmgenerator. Där sitter en + och - brygga och där växlar ju polerna helatiden på "insidan" och är konstant likström ut. Den tål (garanterat) torkarmotorn. Sedan hur du kopplar det rent praktiskt kan jag inte säga.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
volvo244gle skrev:När det gäller sådana här projekt så är elektronikskrot annars en bra källa till delar.

Det kan jag gå i god för. Har slaktat en hög gamla parabolboxar, nätagg, VHS spelare osv osv och har massvis med komponenter nu, helt gratis :D

lennarte skrev:En gammal växelströmgenerator. Där sitter en + och - brygga och där växlar ju polerna helatiden på "insidan" och är konstant likström ut. Den tål (garanterat) torkarmotorn. Sedan hur du kopplar det rent praktiskt kan jag inte säga.
Ja det är ju en idé, men också en dyr idé om man inte har en sån generator liggandes(vilket jag inte tror många har faktiskt).
av rid54
Med en enda diod får man ett framspänningsfall (nästan 1 V), med en brygga 2 st framspänningsfall (eftersom strömbanan då går via två dioder oavsett riktning). Detta kan påverka motorns hastighet lite grann. Om inte det är ett problem så är ju diodlösningen elegant, annars kanske en permanent kabelanslutning till batteripolerna med en kontakt att dela kabeln till motorn med, en kontakt som bara går att koppla ihop på ett sätt. Då får man full batterispänning på motorn.
av rid54
Förresten, har inte torkarmekanismen nån sorts vevliknande anordning? Blir det verkligen risk för haveri om själva motorn går baklänges? Eller det kanske är nåt med din modifiering som är känsligt.
av rid54
Lucif3r skrev:Bara för att man använder en torkarmotor så betyder väl inte det att man använder torkarmekanismen heller :)
Nej, såklart.... :!: Såg bara hela "klumpen" framför ögonen... Själva motorn går säkert att använda separat.

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]