Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Igår åkte jag bakom en svart eller mörkgrå Kia eller liknande asiatisk skitbil. Det låg några bilar mellan oss. Den hade cirka tre ton snö på sig. Självklart var bakljusen släckta i snön och dimman. Kombinationen vit snö, mörk färg och ingen belysning gjorde den praktiskt taget osynlig mot omgivningen på lite avstånd. DET ÄR JU FÖR HELVETE SÅ MAN KAMOUFLERAR STRIDSFORDON FÖR ATT DE INTE SKALL SYNAS! Utöver denna så var det fler förare som tyckte att det var en utmärkt idé att köra utan tända bakljus, bland annat en Volvo V50.
DLR & släp är inte heller så bra. Man måste oftast slå på lysena på bilen. För även fast bilens bakljus får vara släkta under dagtid, så måste släpets lysen lyser. Vilket är ett måste.
av rid54
Det är inte alltid mörker som är den "utlösande faktorn". Då vore det kanske enkelt för tekniken att ta över... Om det regnar/snöar eller på annat sätt stör synbarheten av en bil (nedsatt sikt) när det är ljust, så verkar det inte funka alls med den påstått smarta tekniken. Antingen ska bakljusen tändas när bilen startas (eller sätts i rörelse) eller så ska man på nåt sätt hjärntvätta förare att själva tänka efter. Vilket tror ni är lättast?
av llesrof
rid54 skrev:Det är inte alltid mörker som är den "utlösande faktorn". Då vore det kanske enkelt för tekniken att ta över... Om det regnar/snöar eller på annat sätt stör synbarheten av en bil (nedsatt sikt) när det är ljust, så verkar det inte funka alls med den påstått smarta tekniken. Antingen ska bakljusen tändas när bilen startas (eller sätts i rörelse) eller så ska man på nåt sätt hjärntvätta förare att själva tänka efter. Vilket tror ni är lättast?
Jag tilltalas av tanken att föraren måste göra en aktiv handling för att påverka bilens synlighet och säkerhet till det sämre. Så är det ju med bältet. Väljer man att skippa det så hör man ett irriterande ljud hela tiden. Vill man ändå köra utan bälte men slippa ljudet så får man anstränga sig och då har man verkligen visat var man står. Med andra ord - det skall vara så jobbigt och irriterande att köra med släckta bakljus att det inte är värt besväret.
av llesrof
Gotlandsbästa skrev: För även fast bilens bakljus får vara släkta under dagtid, så måste släpets lysen lyser.
Vad för slags släktskap får de ha dagtid? Syskon? Kusiner? Bryllingar? Jag har bara lite svårt att se hur släktbandet skall upphöra efter mörkrets inbrott. :lol:
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]