Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360volvo
Hej jag har en volvo 360 årsmodell - 1987

Jag köpte bilen för ca 2månader sen och den har funkat klockrent oavsett väder fram tills för några veckor sen. Jag jobba eftermiddag och det var ganska kyligt ute, runt -5 -10 nånting. Hursomhelst, på kvällen när jag skulle hem så ville den inte starta. Startmotorn gick runt som den brukar göra, men motor ville inte mer än så. Eftersom att det var sent och kallt så orkade jag inte ens bry mig om det, så jag ringde efter skjuts.

Dagen efter så prova jag och starta den igen och då helt plötsligt starta den utan krångel. Å då var de 0 gradigt ute.

Jag trodde att det bara var någon ispropp eller så i tanken, så jag slog i kolsprit och körde lite och sen tyckte jag att den funka bra igen dom närmsta veckorna.

Men efter nån vecka så börjadet igen vid eftermiddagsskiftet. Samma sak, på kvällen starta den inte. Men på dagen. Så jag körde hem den å då stod den på gården nån dag. Sen skulle jag prova å starta den , men den här gången så ville den inte starta alls oavsett väder. SÅ jag rulla in den i varmgaraget, och efter 30minuter så starta den igen.

Dum som jag var, så kollade jag inte vidare på felet, utan jag åkte vidare till jobbet dagen efter (då hade den stått i garaget över natten). OCh det skulle jag inte ha gjort. För nu står den på jobbparkeringen, och stått där i 2 dagar. Det har varit 0 gradigt ute varje dag. Men vill inte starta...

Vad kan det vara för fel?? Jag har kollat alla tändkablar och stift. Men jag kan inte se något fel. Jag har även kollat så förgasaren får bensin.
Vad mer bör jag kolla? Jag blir inte klok på detta.

mvh

UPPDATERING

Jag hitta äntligen felet. Impulsgivaren. Jag mätte den och den hade 240ohm ( ska tydligen ligga på runt 200-300 ). Sedan så skruva jag lös den och putsa så den fick bra kontakt, för den var alldeles smutsig och lite rostig vid ledaren. Efter att jag hade gjort det, så starta den direkt! Provade även att starta den innan jag börja pilla på den, och då starta den inte.

Så nu har jag äntligen lokalisera problemet, så tänkte att det var lika bra att förmedla det ifall någon annan skulle få samma fel.

mvh
Senast redigerad av 2 360volvo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver inte vad för motor du har. Det underlättar om du gör det. Det kanske funkar med startgas, annars tänker jag nog mest på tändstift först. Kolla även så choken fungerar, antingen du har automatchoke eller manuell.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Jag skulle vilja säga så här: Isproppar är ytterligt sällsynt i dagens läge då all bensin som säljs innehåller minst 5% etanol. K-sprit (som det heter) innehåller just etanol och en annan alkohol. Det motverkar isbildning. Så du skall nog söka felet någon annan stans. Har du prövat med startgas? Om den startar på startgas och bara går några sekunder medan gasen finns kvar, så har du ett fel på bränslesystemet.
Om du vet till 100% att bränslet fungerar, tändstiften kanske är blöta eller du känner bensinlukt. Du kan t.o.m ta bort luftslangen till förgasaren och se hur det skvätter bensindroppar i förgasaren om någon medhjälpare försöker starta. Då, i det fallet har du något fel på tändsystemet. Sedan kan det i teorin vara hundratals fel och kombinationer av detta som bråkar, men prova med startgas och se vart det leder. Du får i bästa fall två svar med den metoden.
av 360volvo
Jag glömde skriva det att jag provade med startgas idag. Hände ingenting. Och när jag kollade stiften så var en av dom blöta. Så jag är väldigt säker på att den får bensin. Jag tänkte köpa nya tändkablar och stift imorgon. Jag tyckte nämligen att kablarna såg fruktansvärt gamla ut, men ändå inte skadade. Men de kan ju andå vara värt att byta. ville först höra här om man kunde få andra tips.

Så jag får börja med att byta ut kablarna och stiften sen får jag nog återkomma.

ang motor, så ska det vara en B200K motor med manuell choke

tack för snabba svar
av rid54
Om en förgasarmotor inte startar på startgas så lär du fokusera felsökningen på tändsystemet. Beroende på hur det är uppbyggt kan det bli mer eller mindre komplext, men principiellt måste man nog börja med att kontrollera att lågspänningssidan funkar (brytare? tändmodul? tändspole?) och sedan högspänningssidan (fördelare, rotor, tändstiftkablar).
av 360volvo
Hej igen..

I Onsdags fick jag hem bilen igen till garaget. Jag började genast att försöka felsöka bättre. Jag började med att ta kolla ifall den slog nå gnista överhuvudtaget, vilket den inte gjorde.. Så jag började å kolla igenom alla tändkablar, fördelarlocket och fördelararmen. Jag försökte putsa upp kontakterna i fördelarlocket samt kontakten på fördelararmen. Dom var lite ärgade. Men det hjälpte inte. Så jag gick vidare till tändspolen. Den fick 12V och jag mätte resistansen på den och fick 1 - 0.9. Vad jag har förstått så är 1-2ohm det man ska ha.

Jag chansade och beställde nya tändkablar, fördelarlock samt tändspole och tändstift. I detta fall så ville jag göra det iallafall oavsett ifall det inte fixa problemet eller inte, för jag tyckte att allt såg så fruktansvärt gammalt och slitet ut. Jag får grejerna nästa vecka.

idag så provade jag att starta bilen efter att den hade stått i garaget i två dagar, bara för å se vad som händer..

och självklart så starta den... Jag begriper ingenting. Jag vet ju inte ens vart jag ska börja, Först fick den inga gnistor, och så fort den står i värme så får den det.

Jag börjar misstänka att tändspolen har fått fnatt. jag kanske har fel där, men jag vet inte vad jag ska tro annars.
Användarvisningsbild
av Frrla
glapp kontakt eller ärjade kontakter brukar leda ström bättre när de är varmt.

hade tex väldigt svag startmotor när de va riktigt kallt ute, så den startade inte. trodde de va batteriet eller startmotorn, men tydligen hade jag missat å göra rent jordpunkterna (rost och ärg) när jag bytte motor året innan.
av 360volvo
Ja de är ju inte heller omöjligt. Jag har undersökt all synlig el och kontakter och kan ej finna någonting glappt/ärgat.
Kollade även kontakterna som går in till tändspolen, och allt såg bra ut. De går in tre kontakter i den och varje kontakt är förseglad med en slags gummipacking. Jag följde även kablen därifrån vidare till säkringsboxen och likaså där var det fin kontakt.

Och ja juste! Jordkabeln som går från batteriet är en gammal platt jordkabel. Den är fastbultad i både chassit och motorn och även batteriet i samma kabel. Är det möjligt att det kan vara jordfel? Alltså att motorn är för dåligt jordat?
Har inte tänkt på att det kan vara den som är boven. Vad tror du?

Ni ser den platta kabeln på bilden. Så ser den ut fast inte lika fräsh.
Bild
av Rådlös
Om jordflätan är hel, alltså inte ärgad, skadad och fransig m.m så behöver den inte vara dålig bara för att den är gammal. Men du kan ju för att vara säker, lossa anslutningen och eventuellt putsa anliggningsytorna med en metallborste så att det blir rena metallytor som ligger emot varandra. Efteråt kan man också stryka på vanligt vaselin på anslutningarna. Det skyddar mot vatten som kan tänkas ligga där och ställa till elände.
Användarvisningsbild
av Frrla
har du en - från batteriet till motorn också? så ingen har plockat bort den tänker jag. kanske långsökt. är lite osäker på hur dom ser ut på din modell, den bör kollas om den sitter där. dom brukar kunna bli rätt fula. och den från motorn till chassiet (den borde också finnas?)

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]