Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
jag undrar om Bifuel bilarna inte har krängningshämmare/stabstag bak? Har irriterande klonkande i bakvagnen vid ojämnheter, och trodde självklart att det måste vara stabstagen. Köpte två stycken, lyfte bilen...,men varken krängningshämmare eller stabstag är att se. Årsmodell 2003...
Har ingen som helst erfarenhet av bifuel men tycker det låter mycket osannolikt att dessa bilar skulle sakna krängningshämmare bak. Ser heller inget i VIDA som antyder något sådant. Vad säger din chassikod om bakre krängningshämmare?

Se här för info om hur du hittar koden och krängningshämmarbeteckningen:

http://www.ipdusa.com/techtips/10015/wh ... it-tell-me
Märkligt, min svåger på Gotland har en V70 tillverkad jan. 2004, årsmodell 2004. Registrerad febr. 2004.
Bensin 170 hk. Kineticutrustad = Sparsamt utrustad, Manuell låda
Den saknar också dessa stag, han hade klonk i bakvagnen, jag tipsade om dessa stag, han köpte och när han skulle
montera dessa så fanns det inte någonting att montera i.
Så undrar verkligen varför en del tydligen saknar dessa Stab.stag?
wissel skrev:Märkligt, min svåger på Gotland har en V70 tillverkad jan. 2004, årsmodell 2004. Registrerad febr. 2004.
Bensin 170 hk. Kineticutrustad = Sparsamt utrustad, Manuell låda
Den saknar också dessa stag, han hade klonk i bakvagnen, jag tipsade om dessa stag, han köpte och när han skulle
montera dessa så fanns det inte någonting att montera i.
Så undrar verkligen varför en del tydligen saknar dessa Stab.stag?
Kan det inte vara så enkelt att någon plockat bort krängningshämmaren av ett eller annat skäl, t.ex. därför att den eller dess länkar/infästningar gått sönder? Det händer ju ibland rätt mycket med fjädringen på en bil under dess livslängd. ;-)

Trodde för övrigt länge att själva krängningshämmaren (i motsats till krängningshämmarlänkarna) var en mer eller mindre outslitlig del. Men jag har lyckats med konststycket att köra sönder en. Pang sade det en vinterdag när jag backade upp min 855 T5 -94 med ena bakhjulet på en puckel i snön. Hade först ingen aning om vad som hade hänt och bilen skötte sig fortfarande rätt bra på vägen. Men någon gång då och då (inte särskilt ofta) hörde man vid körning ett tydligt "boink" som när en spänd fjäder släpper och vibrerar lite. Det var mycket olikt alla andra misshjud från bilchassin som jag hört så det sade mig ingenting. Verkstadskillarna hade först ingen aning de heller. Men när de började demontera lite visade det sig med all önskvärd tydlighet att krängningshämmaren gått av på mitten, troligen av ren utmattning för det var alls ingen stor påfrestning jag utsatte den för när den gick av. Och det var en rätt grov rackare på de bilarna.
Vet inte hur det ser ut under hans bil, men i Maj vet jag, skall ner till Ön traditionsenligt.
Lite kul att kolla vad som hänt därinunder faktiskt, men han säger att det inte finns nå´t att fästa stagen i !?
dissonans skrev:Fram till en viss årsmodell av P2:orna (minns inte vilken utan att kolla i broschyrerna) är det endast turbomotorerna som har krängningshämmare bak.
Ja det verkar inte bättre. Hittar en gammal tråd här som pekar i samma riktning. Lite märkligt att Volvo snålade in på krängningshämmarna till bilar med sugmotorer. Behovet av krängningshämmare har väl inte någon särskilt direkt relation till accelerationsförmågan och det går ju definitivt att provocera fram krängning även med en "sugis".
Men hallå va....
Självfallet sitter det k-hämmare på B5244-serien, annars hade man inte kunnat göra varken undanmanöver, svänga eller göra rattrörelser, utan bakvagnen hade följt efter som en svans, helt oregerlig.
Volvo har däremot snålat på styvheten i k-hämmarna så bilen går inte köra sportigt eller pressa, utan hela bilen vobblar o lever sitt egna liv.
milktrucker skrev:Men hallå va....
Självfallet sitter det k-hämmare på B5244-serien, annars hade man inte kunnat göra varken undanmanöver, svänga eller göra rattrörelser, utan bakvagnen hade följt efter som en svans, helt oregerlig.
Här är ytterligare en tråd som bestyrker att det inte sitter krängningshämmare bak på alla V70N. Båda den tråden och den jag länkade till tidigare innehåller för övrigt vittnesmål från Volvomekaniker. En bil utan bakre krängningshämmare lär förstås kränga mer när den provoceras men det behöver ju inte innebära att den blir "helt oregerlig", särskilt som det ändå finns en krängningshämmare fram som håller emot.
milktrucker skrev:Volvo har däremot snålat på styvheten i k-hämmarna så bilen går inte köra sportigt eller pressa, utan hela bilen vobblar o lever sitt egna liv.
Min V70 T5 -02 med standardchassi (ej sport) uppför sig förutsägbart och stabilt när den pressas. Att det inte är några bekymmer på den här punkten bestyrks också av de undanmanöverprov som V70N utsatts för av media genom åren. Att det sedan kanske inte är världens mest inspirerande bil att köra är en annan sak.
jag hade volvos mjukaste k-hämmare och bilen var i det närmaste okörbar, bakvagnen hängde efter som en svans o kastade nervöst när man svängde bilen

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]