Ja jag tog ett beslut och gick ut i snöovädret och bytte termostaten det var fort gjort. Fick en lysande ide hur man enklast tappar av kylvattnet bara att lossa den lilla slangen till expansionskärlet ha en ren dunk och dra slangen till dunken sen sänka ner den och ställa den på stötfångaren fram det blir som en hävertfunktion bara att låta det rinna tills det slutar sen är det bara att ta någon liten skål under slangen till kylaren och lossa på den försiktigt. Tror inte att jag spillde ut ens 1dl glykol :D
Nu ligger iaf tempmätaren stabilt på klockan tre det gjorde den aldrig förut utan den kunde pendla så mycket som mellan ett streck :shock: Jag har även fått tillbaka den riktiga Volvo värmen i kupén också :D Nu kommer väl bensinförbrukningen att sjunka ytligare

))))
En bild på termostaten från Biltema jag vet inte om det ska vara så här men alla termostater som jag har sett har ju inte enbart ett hål som denna har utan dom har ju någon mackapär där kommer inte ihåg om denna termostaten från Biltema hade en eller om den helt enkelt har trillat ner i motorn eller följt med strömmen ut och lagt sig kylaren.