Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1055799
Hittade detta rör hängandes på min 244 med B23E motorBild
vad jag kan se så går den via en slang till tank påfyllnadsröret.
Bild

Nu tror jag att det är en del i bränsle utjämningssystemet.
det framkommer ganska bra på denna skiss http://212.247.61.152/EU/ZF0001_bilder/ ... 30143l.jpg

samt på denna där den då omtalas som Utjämningssystem Bränsle
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... 1502030143

Men jag kan inte se var mitt avrostade rör skall sitta ,antar att den skall vara ansluten någonstans, om den är det nödvändigt eller om jag kan plugga den i skuffen.
Har känt bränsledoft när bilen stått still i garaget en tid och hoppas bli av med det.
#1055844
Kolkanistern finns väl egentligen bara på bilar med katalysator. Den ska ju ta hand om det som tidigare ventilerades rakt ut i friska luften. På dom modellerna var det öppet (via slangar och rör) rakt ut, numera är det ett helt slutet system. Katalysatorrening fanns ju redan på -70-talet på USA bilar, den har kanske kommit därifrån

Mvh
Lennart
#1055849
Letade efter kolkanistern, vad jag har funnit skall den sitta nära batteriet innanför vänster skärm, men fann inget inga dragna rör eller slangar framåt som skulle kunna häröra till det av rostade röret

Kan det vara så att det av rostade rör jag har funnit har suttit klammad på tanken för att ventilera ut bensinångorna
#1055920
Efter att ha suttit och googlat till och från hela kvällen så är jag lite fundersam.

Å ena sidan så får jag fram att Kolkanistern började användas under slutet av -80 talet vilket stämmer bra med
lennarte skrev:Kolkanistern finns väl egentligen bara på bilar med katalysator.
för katalysatorerna för Volvo gjorde väl sitt inyåg under senare delen av 80-talet.

men samtidigt så hittade jag dessa översiktsbilder för bränslesystemet för olika insprutnings motorer bl a B23E
http://www.vp-autoparts.com/EU/main.asp ... rtoffset=0
där man kan se att det är en Kolkanister.

Någon som vet vad som gäller för B23E motorerna ..?

Vidare har funnit att vissa skriver att deras motorer haft sämre tomgång med bortkopplad Kolkanister, dålig tomgång är något som jag har,
så mina tankar går just nu att motorn bör ha en Kolkanister något som inte monterades dit när det byttes motor från diesel.
#1055925
din tomgång beror inte på den om du inte har under eller övertryck i tanken.
kolla efter tjuvluft på insugssidan istället. eller saker som tändning osv.
viktigt att du har rätt styr och systemtryck. även dåliga spridare ger dålig tomgång till en början. men börja med det enkla

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]