Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1019266
Svärfars D4 -14 hade inte ens rullat 2000mil när EGR byttes efter samma fel som alla andra.
av III
#1019478
tobhjo skrev:Samma problem för mig... D4 VEA uttagen juni -14, gått ca 2800 mil. Vid några tillfällen har den ryckt vid lågt varvtal och i lördags tändes motorlampan. Åkte till direkt-service på Bilia i förmiddags (måndag) som efter diagnos konstaterade problem med EGR-ventilen. Bilen placerades i snabb-kö för åtgärd och jag fick en hyrbil. Fick samtal från Bilia i eftermiddags ca 6 timmar efter konstaterat fel om att EGR-ventilen var bytt och allt klart men det är först imorgon jag hinner hämta bilen och verifiera att det är löst.
Allt går på garantin och det har ju trots allt gått ganska snabbt och smidigt, men att en bil som inte ens gått 3000 mil ska drabbas av sånt här känns ju mindre bra...
Du behöver nog inte oroa dig för egr-ventilen då det är ett känt problem på tidiga exemplar. Ny konstruktion. Det intressanta är om det tog bort ryckningarna du upplever ibland. Försök gärna provocera fram ryckningar och se om egr:en löste det.
av tobhjo
#1019817
III skrev:
tobhjo skrev:Samma problem för mig... D4 VEA uttagen juni -14, gått ca 2800 mil. Vid några tillfällen har den ryckt vid lågt varvtal och i lördags tändes motorlampan. Åkte till direkt-service på Bilia i förmiddags (måndag) som efter diagnos konstaterade problem med EGR-ventilen. Bilen placerades i snabb-kö för åtgärd och jag fick en hyrbil. Fick samtal från Bilia i eftermiddags ca 6 timmar efter konstaterat fel om att EGR-ventilen var bytt och allt klart men det är först imorgon jag hinner hämta bilen och verifiera att det är löst.
Allt går på garantin och det har ju trots allt gått ganska snabbt och smidigt, men att en bil som inte ens gått 3000 mil ska drabbas av sånt här känns ju mindre bra...
Du behöver nog inte oroa dig för egr-ventilen då det är ett känt problem på tidiga exemplar. Ny konstruktion. Det intressanta är om det tog bort ryckningarna du upplever ibland. Försök gärna provocera fram ryckningar och se om egr:en löste det.
Har inte kört speciellt långt efter bytet, men jag har försökt provocera fram ryckningen och inte lyckats än. Verkar alltså som problemet är löst. :D
av III
#1019851
tobhjo skrev:
III skrev:
tobhjo skrev:Samma problem för mig... D4 VEA uttagen juni -14, gått ca 2800 mil. Vid några tillfällen har den ryckt vid lågt varvtal och i lördags tändes motorlampan. Åkte till direkt-service på Bilia i förmiddags (måndag) som efter diagnos konstaterade problem med EGR-ventilen. Bilen placerades i snabb-kö för åtgärd och jag fick en hyrbil. Fick samtal från Bilia i eftermiddags ca 6 timmar efter konstaterat fel om att EGR-ventilen var bytt och allt klart men det är först imorgon jag hinner hämta bilen och verifiera att det är löst.
Allt går på garantin och det har ju trots allt gått ganska snabbt och smidigt, men att en bil som inte ens gått 3000 mil ska drabbas av sånt här känns ju mindre bra...
Du behöver nog inte oroa dig för egr-ventilen då det är ett känt problem på tidiga exemplar. Ny konstruktion. Det intressanta är om det tog bort ryckningarna du upplever ibland. Försök gärna provocera fram ryckningar och se om egr:en löste det.
Har inte kört speciellt långt efter bytet, men jag har försökt provocera fram ryckningen och inte lyckats än. Verkar alltså som problemet är löst. :D
Skönt att höra. Du kan väl utvärdera några turer och försöka provocera fram ryckningarna. Hoppas det är och var så enkelt.
av III
#1055761
Nu är mitt topplock bytt pga ryckningar. Sotar tydligen så avgasventilerna inte sluter tätt. Löste inte mitt problem för det rycker fortfarande. Varit många vändor utan att det blivit löst. Tröttsamt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1055794
III skrev:Nu är mitt topplock bytt pga ryckningar. Sotar tydligen så avgasventilerna inte sluter tätt. Löste inte mitt problem för det rycker fortfarande. Varit många vändor utan att det blivit löst. Tröttsamt.
Om verksta´n har haft inne bilen tre gånger utan att det har blivit bättre så har du väl rätt att häva köpet...?
av III
#1055820
fjohan82 skrev:
III skrev:Nu är mitt topplock bytt pga ryckningar. Sotar tydligen så avgasventilerna inte sluter tätt. Löste inte mitt problem för det rycker fortfarande. Varit många vändor utan att det blivit löst. Tröttsamt.
Om verksta´n har haft inne bilen tre gånger utan att det har blivit bättre så har du väl rätt att häva köpet...?
Så är det säkert men för att då ha en bil kommer jag att få betala någon form av mellanskillnad antar jag. Inte så sugen på det. Hoppas att felet hittas eller att dom ger mig en ny för att dom inte hittar felet. Jag vill hållas utan extra kostnad.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]